Gå til innhold

Hvordan skrive en markedsførings-CV (eksempler for 2025)

LiveCareer Redaksjonsteam
•  Oppdatert:

Våre kunder ble ansatt av:

En ting med å jobbe i markedsføring er presset man noen ganger føler for å være Don Draper i enhver situasjon som involverer skriving, skapelse eller salg. Ikke helt urelatert til dette presset er den fryktede skrivesperren som plager markedsføringsfolk av alle slag fra tid til annen.

Å skrive en markedsførings-CV er også litt utfordrende, men det trenger det ikke å være. I denne veiledningen vil vi veilede deg gjennom prosessen, vise deg ekspertmaler og eksempler på markedsførings-CV-er. Du får også eksperttips om markedsføringsferdigheter for en CV som utgjør hele forskjellen.

Lag en effektiv CV på få minutter. Velg en profesjonell CV-mal og fyll ut alle deler av CV-en din på et blunk ved hjelp av ferdiglaget innhold og eksperttips.

Lag din CV nå

Lag din CV nå eksempel på markedsførings-CV

Vi laget eksemplet til høyre ved hjelp av CV-byggeren vår. Se andre gode CV-eksempler som denne.

Trenger du et annet CV-eksempel enn en markedsførings-CV? Sjekk disse veiledningene:

Fant du ikke det du leter etter? Sjekk alle CV-eksemplene våre .

Eksempel på markedsførings-CV

Charlie Charlton

Tlf.: 077 2801 1721

E: charlie.t.charlton@charlton.com

L: linkedin.com/in/charliecharlton_rz

Personlig uttalelse

Markedsføringssjef med bred erfaring og spesielt fokus på digital markedsføring. Kjent med et bredt spekter av markedsførings-, analyse- og CRM-verktøy. Administrerte prosjekter og et komplett program med nasjonale/sesongbaserte og tredjepartskampanjer, noe som resulterte i opptil 67 % forbedringer i engasjementsnivåer. Søker muligheter til å oppleve nye fasetter innen markedsføring og ledelse med sikte på å utdype spesialkunnskapen innen digital markedsføring.

Arbeidserfaring

Markedsføringssjef

Shake-a-lake Ltd, Leeds

Juni 2017–nå

  • Administrerte sosiale medier, tekstforfatning for nettsider og innholdet i over 100 presentasjoner.
  • Gjennomførte omdømmehåndtering på alle sosiale medier, implementerte automatisert moderering for å redusere arbeidsmengden med over 40 % samtidig som effektiviteten økte.
  • Skrev manus for TV og radio, to radiomanus er nominert til priser, og et annet ble nominert til en pris.
  • Administrerte og leverte diverse prosjekter og et komplett program med nasjonale/sesongbaserte og tredjepartskampanjer, estimert effekt på engasjement: +67 %.

Spesialist i digital markedsføring

Oldedge Design Ltd, Doncaster

Februar 2015–mai 2017

  • Flyttet organisasjonens nettsted til WordPress og økte trafikken seksten ganger.
  • Lanserte annonser for å øke merkevarekjennskapen, med oppfølgingsundersøkelser som tyder på en økning i rekkevidden på 57 % etterpå.
  • Gav opplæring og veiledning til medlemmer av sosiale medier- og markedsføringsteamet om beste praksis og strategier for implementering av sosiale medier, noe som resulterte i en gjennomsnittlig økning i samsvar på 37 % på tvers av bransjen.
  • Samlet inn kundedata og analyserte interaksjoner og besøk, og brukte denne informasjonen til å forbedre markedsføringsstrategier og kampanjer for 10–40 % økning i konverteringsfrekvenser over en toårsperiode.

Utdannelse

BA (Hons) Markedsføring (2:1), 2011–2014

Sheffield Hallam University, Sheffield

(Inkludert ettårig praksis hos Oldedge Design)

Ferdigheter

  • Kampanjehåndteringsferdigheter: vellykket håndtering av komplekse, integrerte kampanjer på flere plattformer.
  • Kommunikasjon: solgte opp de aller fleste pakkene med hell ved å demonstrere abstrakte ROI-mekanismer på en konkret og lettforståelig, men likevel nøyaktig måte.
  • Analytiske SEO-ferdigheter: utnyttet datadrevet forskning og analyse for å drive kampanjestrategi.
  • Verktøy for sosiale analyser: ofte brukte Keyhole, AgoraPulse, Reputology og lignende verktøy.
  • Evne til å administrere Google Ads og betalte sosiale kampanjer: oppnådde solide økninger i engasjementsnivåer gjennom disse og andre PPC-metoder.
  • Komfortabel med bruk av CRM-systemer og e-postmarkedsføringsplattformer (f.eks. Mailchimp): holdt seg oppdatert på flere parallelle kundebaser og markedsføringstrakter.

Språk

Fransk – B2

Spansk – B1

Priser

Meritbasert stipend tildelt i 2012

Vinner av prisen for årets unge forfatter i Hedgerowshire-regionen, 2011

Nå som du vet hvordan en CV bør se ut, er det på tide å avdekke hva som kjennetegner en god CV . Slik skriver du en CV for markedsføringsjobber trinn for trinn:

1. Lag en personlig markedsføringserklæring av ypperste klasse

En personlig erklæring i en CV, også kjent som en personlig profil , er som en «elevator pitch». Den introduserer deg for din potensielle nye arbeidsgiver, viser dem hva du har å tilby, og forteller dem hva du leter etter. Din personlige erklæring i markedsførings-CV-en bør være på 3–4 setninger totalt, det vil si omtrent 50–150 ord.

Skreddersy markedsførings-CV-en din til hver jobbsøknad ved å sørge for at den personlige erklæringen din er i tråd med stillingsbeskrivelsen. Dette betyr å tilpasse den personlige erklæringen din ved å sørge for at det du har å tilby samsvarer med arbeidsgiverens behov. Gå så langt som å bruke de samme nøkkelordene der det er mulig.

Markedsførings-CV-en din kan bli analysert av et søkersporingssystem (ATS) eller skummet gjennom av en rekrutterer. Begge vil skanne etter nøkkelord.

Din personlige erklæring er der du virkelig kan la markedsføringsferdighetene dine skinne, men kanskje ikke slik du tenker. Tilbakeholdenhet er nøkkelen her. Hold det enkelt og poengtert. Ingen «markedsføringsspråk», ingen meningsløse adjektiver, ingen gimmicks. Du vil at denne erklæringen skal være lettlest, informativ og lett å analysere for en ATS .

Å skrive det er så enkelt som å svare på disse spørsmålene:

  1. Hvem er du som markedsføringsekspert?
  2. Hva er dine unike salgsargumenter? (Tenk: ferdigheter, kvalifikasjoner og egenskaper.)
  3. Hva er dine mål, profesjonelt sett?

Som du ser, åpner denne delen opp markedsførings-CV-en din, men det er best å skrive den sist. Du vil bli overrasket over hvor lett det kommer etter at du har skrevet delene om arbeidserfaring og ferdigheter (og det er derfor det også kalles et CV-sammendrag ). Så jobb deg gjennom resten av denne veiledningen og kom tilbake til denne delen før du skriver søknadsbrevet ditt.

Eksempler på markedsførings-CV: personlig erklæring

Markedsføringssjef med bred erfaring og spesielt fokus på digital markedsføring. Kjent med et bredt spekter av markedsførings-, analyse- og CRM-verktøy. Administrerte prosjekter og et komplett program med nasjonale/sesongbaserte og tredjepartskampanjer, noe som resulterte i opptil 67 % forbedringer i engasjementsnivåer. Søker muligheter til å oppleve nye fasetter innen markedsføring og ledelse med sikte på å utdype spesialkunnskapen innen digital markedsføring.

Et sterkt CV-sammendrag vil overbevise rekruttereren om at du er den perfekte kandidaten. Spar tid og velg en ferdiglaget personlig erklæring skrevet av karriereeksperter og juster den til dine behov iLiveCareer CV-byggeren .

Lag din CV nå CV-bygger

2. Oppdater arbeidserfaringsdelen av markedsførings-CV-en din

Den personlige erklæringen er kanskje kjernen, men arbeidserfaringsdelen er definitivt kjernen i markedsførings-CV-en din. Dette gjelder enten du skriver en CV for en markedsføringsassistent, en CV for en markedsføringskoordinator eller til og med en CV for en markedsføringsleder. Følgende råd gjelder like godt for digital markedsføring og markedsføring i sosiale medier.

Hold deg til det vanlige kronologiske CV-formatet . Start markedsførings-CV-en din med din nyeste erfaring og jobb deg tilbake derfra. Dette er rekkefølgen rekrutterere og ansettelsesansvarlige forventer å se, og det ATS-er lettest kan analysere . Som markedsfører vet du verdien av å holde budskapet ditt klart.

Sikt mot opptil seks punkter per rolle. Ikke bare lag en liste over alle oppgavene dine. Tallfeste i stedet markedsførings -CV-ene dine og demonstrer hvilken innvirkning du har hatt på tidligere arbeidsgivere. Bruk konkrete eksempler og statistikk der det er mulig.

Start hvert punkt med et handlingsord i CV-en , som for eksempel «managed» , «conference» , «lanced» eller «forhandlet» . Vurder å bruke PAR-rammeverket (Problem, Handling, Resultat) . Det vil gjøre prosessen mye enklere. Å bruke prestasjonserklæringer i stedet for ansvarserklæringer vil også gjøre en stor forskjell.

Hvis du skriver en CV for nyutdannede innen markedsføring eller digital markedsføring uten erfaring, følg retningslinjene ovenfor, men fokuser på eventuelle praksisplasser, praksisplasser og frivillig arbeid du har gjort (selv prosjekter kan vise dine overførbare ferdigheter ).

Hvis du ikke har noen erfaring i det hele tatt (vi må alle starte et sted), bør du heller vurdere å skrive en CV for studenter eller nyutdannede .

Eksempler på CV for markedsføring: arbeidserfaring

Markedsføringssjef

Shake-a-lake Ltd, Leeds

Juni 2017–nå

  • Administrerte sosiale medier, tekstforfatning for nettsider og innholdet i over 100 presentasjoner.
  • Gjennomførte omdømmehåndtering på alle sosiale medier, implementerte automatisert moderering for å redusere arbeidsmengden med over 40 % samtidig som effektiviteten økte.
  • Skrev manus for TV og radio, to radiomanus har blitt nominert til priser og et annet ble nominert til en pris.
  • Administrerte og leverte diverse prosjekter og et komplett program med nasjonale/sesongbaserte og tredjepartskampanjer, estimert effekt på engasjement: +67 %.

Spesialist i digital markedsføring

Oldedge Design Ltd, Doncaster

Februar 2015–mai 2017

  • Flyttet organisasjonens nettsted til WordPress og økte trafikken seksten ganger.
  • Lanserte annonser for å øke merkevarekjennskapen, med oppfølgingsundersøkelser som tyder på en økning i rekkevidden på 57 % etterpå.
  • Gav opplæring og veiledning til medlemmer av sosiale medier- og markedsføringsteamet om beste praksis og strategier for implementering av sosiale medier, noe som resulterte i en gjennomsnittlig økning i samsvar på 37 % på tvers av bransjen.
  • Samlet inn kundedata og analyserte interaksjoner og besøk, og brukte denne informasjonen til å forbedre markedsføringsstrategier og kampanjer for 10–40 % økning i konverteringsfrekvenser over en toårsperiode.

Basert på over 6 millioner CV-er opprettet i CV-byggeren vår, fant vi ut at*:


  • Markedsførere lager vanligvis CV-er på 1,9 sider.
  • Gjennomsnittlig antall ferdigheter som legges til en markedsførings-CV er 8.
  • De mest populære ferdighetene for markedsførere er en utadvendt og entusiastisk holdning, SMB, dataanalyse, ressursplanlegging og forståelse av medieoperasjoner.
  • Gjennomsnittlig arbeidserfaring for markedsførere er 77 måneder.

*Dataene kommer fra en periode på de siste 12 månedene (august 2023–august 2024).

3. Inkluder en utdanningsdel i markedsførings-CV-en din

Utdanningsdelen er kanskje den enkleste, etter dine personlige opplysninger. Hold deg til samme omvendt kronologiske format som arbeidserfaringsdelen din. Følg malen nedenfor for en tydelig layout.

Du kan inkludere CIM (og lignende) kvalifikasjoner og sertifikater her eller i en ekstra seksjon for markedsførings-CV. Det er ikke nødvendig å inkludere A-nivåer og GCSE-er hvis du er universitetsutdannet og har noe arbeidserfaring. Hvis du fortsatt studerer, bør du inkludere en forventet uteksamineringsdato.

Når du lister opp universitetsgrader , ta med navnet på graden din, årene du gikk på den (med en forventet uteksamineringsdato hvis du fortsatt studerer), og navnet på institusjonen og dens beliggenhet.

Hvis du bestemmer deg for å inkludere videregående skole, må du liste opp alle A-nivåene dine etter fag, årene du studerte dem, skolens navn og hvor den ligger. For GCSE-er oppgir du bare hvor mange du fullførte, årene du fullførte dem, skolens navn og hvor den ligger.

Det er ofte lurt å nevne matematikk og engelsk når du oppgir hvor mange GCSE-er du har fullført. Arbeidsgivere trenger ofte å se at du har bestått i matematikk og engelsk som et absolutt minimum.

Hvis du nettopp har fullført universitetet eller skolen og ikke har mye erfaring ennå, plasser denne delen over arbeidserfaringsdelen din og legg til flere detaljer, for eksempel fritidsaktiviteter .

Eksempler på CV-er for nyutdannede innen markedsføring: utdanning

BA (Hons) Markedsføring (2:1), 2011–2014

Sheffield Hallam University, Sheffield

(Inkludert ettårig praksis hos Oldedge Design)

A-nivåer: Bedriftsøkonomi, bedriftsøkonomi, engelsk, september 2017–juni 2019

St. Francis Academy, Manchester, Storbritannia

8 GCSE-er (inkludert matematikk og engelsk), september 2015–juni 2017

St. Francis Academy, Manchester, Storbritannia

4. Bruk de riktige markedsføringsferdighetene til CV-en din

Du må tilpasse CV-en din til hver ledig stilling. Dette er like viktig i ferdighetsdelen av CV-en din som i den personlige erklæringen og arbeidserfaringsdelen. Ferdighetsdelen av CV-en din må vise at du tydelig passer til den utlyste stillingen.

Det du ønsker å ende opp med er en liste med 5–10 harde og myke ferdigheter , støttet av konkrete eksempler, som inkluderer alle de nødvendige ferdighetene fra jobbtilbudet. Hvordan komme dit? Legg annonsen til side for nå og lag en liste over alle markedsføringsferdighetene dine (husk også kommunikasjonsferdighetene dine). Det er ingen grense for hvor mange, jo flere jo bedre. Ta vare på listen over markedsføringsferdighetene dine.

Finn nå opp jobbannonsen igjen og finn alle treffene fra listen din. Kopier disse over, så har du den grunnleggende oversikten over ferdighetsdelen din.

Legg nå til en setning i hvert punkt på listen din som viser hvordan du har demonstrert den spesifikke ferdigheten. Hvem som helst kan lage en imponerende liste over markedsføringsferdigheter til en CV. Det du gjør er å gjøre det helt klart for rekruttereren at du er den ekte varen. Ikke lyv på CV-en din . En erfaren rekrutterer vil gjennomskue det.

Eksempel på markedsføringsferdigheter for en CV

  • Kampanjehåndteringsferdigheter: vellykket håndtering av komplekse, integrerte kampanjer på flere plattformer.
  • Kommunikasjon: solgte opp de aller fleste pakkene med hell ved å demonstrere abstrakte ROI-mekanismer på en konkret og lettforståelig, men likevel nøyaktig måte.
  • Analytiske SEO-ferdigheter: utnyttet datadrevet forskning og analyse for å drive kampanjestrategi.
  • Verktøy for sosiale analyser: ofte brukte Keyhole, AgoraPulse, Reputology og lignende verktøy.
  • Evne til å administrere Google Ads og betalte sosiale kampanjer: oppnådde solide økninger i engasjementsnivåer gjennom disse og andre PPC-metoder.
  • Komfortabel med bruk av CRM-systemer og e-postmarkedsføringsplattformer (f.eks. Mailchimp): holdt seg oppdatert på flere parallelle kundebaser og markedsføringstrakter.
«I dagens mangfoldige markedsføringsfelt varierer essensielle ferdigheter avhengig av bedrift og stilling, noe som gjør det vanskelig å definere et universelt sett med krav. Viktige personlige egenskaper inkluderer imidlertid kjennskap til teknologi, tilpasningsevne til endringer, sterk vilje til å lære og å holde seg oppdatert på bransjetrender. Disse egenskapene sikrer at en markedsføringskandidat kan trives i et dynamisk utviklende miljø.»

5. Legg til ekstra seksjoner i CV-malen for markedsføring

Din potensielle arbeidsgiver vet nå ganske mye om din arbeidserfaring og utdanningsbakgrunn. Det er en stor del av hvem du er, både som arbeidstaker og person. Det er imidlertid ikke hele historien. Bruk flere deler i markedsførings-CV-en din for å fylle ut litt mer av portrettet ditt som profesjonell.

Du kan legge til seksjoner som viser dine tilleggskvalifikasjoner (f.eks. CIM), prestasjoner, priser, til og med hobbyer og interesser . Ikke mange gjør dette, og likevel kan det utgjøre en så stor forskjell. Bare hold det profesjonelt og relevant for jobben, så kan du ikke gå galt.

Snakker du noen andre språk? Å snakke et fremmedspråk er en ønskelig ferdighet innen en rekke felt, enten det er direkte nyttig eller ikke. Det finnes en rekke grunner til å legge til en liste over språk på markedsførings-CV-en din.

Det eneste du ikke trenger å føre opp på CV-en din er referanser . Det er bedre å spare plass til mer relevante CV-deler .

Eksempler på markedsførings-CV: tilleggsseksjoner

Språk

Fransk – B2

Spansk – B1

Priser

Meritbasert stipend tildelt i 2012

Vinner av prisen for årets unge forfatter i Hedgerowshire-regionen, 2011

6. Skriv et følgebrev om markedsføring som skal følge med CV-en din

Enten det gjelder å presentere en kampanjestrategi eller å utføre noen av de mer realistiske, daglige aktivitetene til en markedsføringsprofesjonell, vet du hvor viktig det er å ha riktig dokumentasjon utarbeidet. Å sende inn en jobbsøknad er som enhver annen byråkratisk handling: det er visse formaliteter du ikke kan unngå.

En CV skal som standard følges av et følgebrev. Signerte, fysiske brev er på vei mot tobakksreklamekampanjer, men følgebrev er ikke på vei til å forsvinne med det første. Over 50 % av arbeidsgivere foretrekker fortsatt at kandidater inkluderer et følgebrev. Og hvis det er verdt å gjøre det, er det verdt å gjøre det ordentlig.

Start med å bruke riktig format for følgebrevet . Når du har fått formalitetene unnagjort, fanger du leserens oppmerksomhet med en sterk åpning for følgebrevet – legg inn en imponerende profesjonell prestasjon. Vis frem dine markedsføringsferdigheter og erfaring. Avslutt følgebrevet med en oppfordring til handling: en mulighet til å diskutere kandidaturen din videre.

Legg ved et følgebrev med mindre det er gjort klart at din potensielle arbeidsgiver ikke ønsker at du skal gjøre det. Å skrive et effektivt følgebrev kan være skremmende i starten, men husk at du ikke skriver et essay: enkle og korte følgebrev har høyest klikkfrekvens.

7. Andre ting å vurdere når du utarbeider en mal for en markedsførings-CV

Som markedsføringsekspert er du godt kjent med viktigheten av å gjøre et godt førsteinntrykk. Det finnes ikke noe som heter en ubetydelig detalj når det gjelder et dokument så viktig som CV-en din. Rekrutterere sorterer gjennom bunker av ting, førsteinntrykk er avgjørende.

Husk følgende grunnleggende regler for CV-design :

Korrekturles og stavekontrollér markedsføringssøknaden og CV-en din for å gjøre den perfekt . Be noen andre om å lese og korrekturlese begge dokumentene. Bruk en av appene, nettappene eller programmene som kan hjelpe deg med staving og grammatikk. Viktigheten av å ha alt ordløst kan ikke overvurderes .

Hvis det er din første CV , lurer du kanskje på hvor lang en CV kan være . Hvis du ikke har mange års erfaring, kan du velge en CV på én side . Ellers er en CV-modell på to sider grei.

Hvis du skal bruke en gratis CV-mal , husk å ikke legge til detaljer som fødselsdato, alder og kjønn i CV-en din .

Et siste råd til CV-en : Unngå å bruke «Vennligst finn vedlagt CV» når du sender inn jobbsøknaden din . Det er gammeldags og høres ikke bra ut på 1900-tallet. Bruk heller «Jeg har vedlagt CV-en min til din referanse/gjennomgang/vurdering».

Enten du akkurat har begynt som markedsføringsassistent eller ønsker deg den vanskelige stillingen som markedsføringssjef, er markedsførings-CV-en din det viktigste første skrittet for å komme dit. Gratulerer, du er godt på vei!

Du trenger ikke å være ekspert på CV-skriving. ILiveCareers CV-bygger finner du ferdiglaget innhold for alle bransjer og stillinger, som du deretter kan legge til med et enkelt klikk.

Lag din CV nå CV-bygger

Jeg håper du fant det du lette etter i denne veiledningen – gi meg beskjed hvis du ikke gjorde det. Omarbeide markedsførings-CV-en din og skrive et følgebrev kan være skremmende i starten, men det blir mye enklere når du får fart. Del dine kommentarer, spørsmål og erfaringer nedenfor. Lykke til!

*Dataene ble samlet inn fra juli 2023 til juni 2024.

Hvordan vi vurderer innholdet på LiveCareer

Redaksjonsteamet vårt har gjennomgått denne artikkelen for å sikre at den er i samsvar med LiveCareers redaksjonelle retningslinjer . Dette er for å sikre at våre ekspertråd og anbefalinger er konsistente på tvers av alle våre karriereveiledninger og i samsvar med gjeldende standarder og trender for CV- og søknadsskriving. Vi har tillit fra over 10 millioner jobbsøkere, og vi støtter dem på veien til å finne drømmejobben. Hver artikkel innledes med research og gransking for å sikre at innholdet vårt svarer til gjeldende markedstrender og etterspørsel.

Om forfatteren

LiveCareer Redaksjonsteam
LiveCareer Redaksjonsteam

LiveCareer-teamet har delt de beste rådene for å hjelpe deg med å fremme karrieren din. Eksperter fra redaksjonsteamet vårt har skrevet over hundre guider om hvordan du skriver den perfekte CV-en eller søknaden.

Følg oss

Vurder denne artikkelen

Marketing cv

Gjennomsnittlig:

Takk for vurdering!
0  (0 Vurdering)

Leter du etter en jobbvinnende CV?

Prøv CV-byggeren vår nå
CV-eksempler laget i vår CV-bygger

Lignende artikler

Våre kunder ble ansatt av: