Gå til innhold

Hvordan skrive en CV: Eksempel og tips

LiveCareer Redaksjonsteam
•  Oppdatert:

Våre kunder ble ansatt av:

Hva er vel mer spennende enn å lande en ny jobb – en som hjelper deg å vokse og gir deg ekte tilfredsstillelse? Drømmekarrieren din starter her, med en CV som åpner de riktige dørene.

I denne artikkelen vil jeg veilede deg i hvordan du skriver en CV som ikke bare fremhever dine styrker, men som også fanger oppmerksomheten til potensielle arbeidsgivere, og baner vei for din neste store mulighet.

Lag en effektiv CV på få minutter. Velg en profesjonell CV-mal og fyll ut alle deler av CV-en din på et blunk ved hjelp av ferdiglaget innhold og eksperttips.

Lag din CV nå

Hvorfor trenger du en god CV?

Å vite hvordan man lager en god CV er viktig for å gi et positivt førsteinntrykk på potensielle arbeidsgivere og presentere dine sterkeste sider. Det lar også rekrutterere raskt vurdere om du er egnet for en jobb.

I et konkurransepreget arbeidsmarked kan det å lage en sterk CV hjelpe deg med å skille deg ut fra andre søkere og øke sjansene dine for å bli valgt ut til intervju. Det er et kraftig verktøy i jobbsøkingen din, som åpner dører til nye muligheter og gjør det mulig for deg å forfølge karrieremålene dine med selvtillit.

Raske tips for å skrive en god CV

Sjekklisten nedenfor vil hjelpe deg med å lage en CV helt selv – bare følg trinnene og kryss av én etter én.

Hvordan skrive en CV-sjekkliste fra livecareer UK

Ambisiøse fagfolk som deg vil vite mer, så vurder disse ekstra tipsene fra karriereeksperter for å gjøre standard-CV-en din enda bedre:

  1. Inkluder relevante nøkkelord fra stillingsbeskrivelsen i CV-en din for å bestå søkersporingssystemer.
  2. Les CV-en din til en jobbsøknad et par ganger. Sjekk for skrivefeil og feilstavede ord, og sørg for at du inkluderer all informasjon som er viktig.
  3. Lagre arbeidsversjonen av CV-en din i doc-format og den endelige versjonen i en PDF-fil for å unngå uønskede formateringsproblemer.
  4. Hold CV-en din for jobb oppdatert ved å legge til dine nyeste prestasjoner, ferdigheter og erfaringer, selv om du ikke aktivt søker jobb.
  5. Vurder å skrive et følgebrev som følger med CV-en din. Hvis det er godt skrevet, øker det sjansene dine for å bli vurdert for stillingen.

Hvis du ønsker en mer detaljert instruksjon om hvordan du skriver en CV, beskriver kapittelet nedenfor hvert trinn effektivt.

Hvordan skrive en CV for en jobb?

1. Undersøk selskapet og rollen

Før du går i gang med å skrive CV, anbefaler jeg at du leser stillingsannonsen nøye og noterer deg stillingskravene, stillingen og bedriften . Du vil bruke denne informasjonen til å bestemme hva du skal skrive i hver del av CV-en din for jobb.

Lag notater om følgende ting:

  • Hvorfor er din ønskede stilling viktig for selskapet?
  • Hvilke kvalifikasjoner trenger du for rollen?
  • Hvilken relevant erfaring, inkludert akademisk og frivillig arbeid, har du?

For å samle slik detaljert informasjon, se på:

  • Informasjon om dine tidligere arbeidsgivere
  • Detaljer om utdanningen din, for eksempel antall år med studier
  • Vitnemål og sertifikater som bekrefter fullført tilleggsopplæring

er det lurt å undersøke bedriftens nettside og sosiale medier for å lære mer om dens mål og kultur. Undersøkelsen din bør gi et første svar på spørsmålet: «Hvilket problem kan bedriften stå overfor og prøve å løse?».

2. Velg en CV-stil som passer deg best

Det spørsmålet er bare en innledning til å lage en sterk CV til jobbsøknaden din. Deretter må du ta for deg de viktigste utfordringene i stillingsutlysningen og bestemme om erfaringen eller ferdighetene dine er det sterkeste argumentet for deg. Når du har svaret, kan du se hvilket av de tre vanligste CV-formatene du bør sikte mot:

  1. Kronologisk CV: Den fokuserer på din erfaring og viser de nyeste stillingene først.
  2. Funksjonell (ferdighetsbasert) CV : Den fremhever ferdighetene dine og begrenser informasjonen om arbeidserfaring til en liste over stillinger.
  3. Kombinasjons-CV: Den slår sammen omvendt kronologisk og funksjonelt format for å fremheve dine ferdigheter og arbeidserfaring.

La meg vise deg en rask sammenligning av alle forskjellene mellom disse tre CV-formatene:

Type CV-format

Kronologisk CV

Funksjonell CV

Kombinasjons-CV

Rekkefølgen på seksjonene

  • Overskrift
  • CV-profil
  • Arbeidserfaring
  • Utdannelse
  • Ferdigheter
  • Ytterligere seksjoner
  • Overskrift
  • CV-profil
  • Ferdighetssammendrag
  • Arbeidshistorikk
  • Utdannelse
  • Ytterligere seksjoner
  • Overskrift
  • CV-profil
  • Ferdighetssammendrag
  • Arbeidserfaring
  • Utdannelse
  • Ytterligere seksjoner

Hvem er det for

Alle typer søkere

Kreative yrker, karriereskiftere, militære overgangsdeltakere og kandidater med hull i arbeidshistorikken

Søkere på seniornivå samt karriereskiftere

Hvis du ikke foretrekker noen av disse stilene, kan du velge en kronologisk CV. Rekrutterere foretrekker dette formatet, og det passer for kandidater på alle erfaringsnivåer. Det er også best egnet for programvare for søkersporing som brukes til å skanne jobbsøknader.

3. Ta med riktig kontaktinformasjon i en CV

Begynn med å lage CV-en din ved å lage en overskrift øverst i dokumentet. Plasseringen avhenger av malen du bruker. Bruk overskriftsområdet til navn, stillingstittel og personopplysninger .

Slik lager du en CV-overskrift:

  1. Skriv for- og etternavn først. Bruk en større skriftstørrelse, for eksempel 16–26 pt.
  2. Legg til din yrkestittel på neste linje. Hvis du er student, spesifiser ditt fagfelt.
  3. Oppgi kontaktinformasjonen din, inkludert telefonnummer og e-postadresse.
  4. Nevn profesjonelle sosiale mediekontoer som LinkedIn. Du kan også legge til Facebook-, Twitter- eller Instagram-profilene dine hvis du bruker dem i forretningsøyemed og hvis de er relevante for rollen du søker.
  5. Oppgi tilleggsinformasjon, for eksempel en portefølje eller en personlig nettsidelenke.

Her er et eksempel på hvordan du lager en CV-overskrift:

Freya Gardner
PR-sjef
+447975333333
freyagardner@lcmail.com
linkedin.com/in/freya.gardner

Vær forsiktig når du skriver e-postadressen og telefonnummeret ditt; les dem alltid på nytt. En skrivefeil kan gjøre det umulig å nå deg.

4. Lag den personlige erklæringen til CV-en din

Den neste delen av CV-en din bør oppsummere kvalifikasjonene dine for den ønskede stillingen. Å skrive en personlig erklæring er den beste måten å presentere deg selv på en CV. Men bare når du skreddersyr den til rollen du ønsker.

Slik skriver du en personlig CV-erklæring:

  1. Nevn stillingstittelen din og antall års erfaring.
  2. Legg til informasjon om dine faglige ferdigheter og kunnskaper, og spesifiser hvordan de kan være til nytte for arbeidsgiveren.
  3. Nevn en relevant prestasjon fra din arbeidserfaring eller andre aktiviteter.
  4. Hold den personlige erklæringen på 3–4 setninger.

CV-personlig erklæring: Eksempel

Kreativ PR-sjef med 6+ års erfaring i restaurantbransjen. Ivrig etter å bringe gourmetsmaken til forkant av vegansk mat i London gjennom innovative PR-kampanjer. Arrangerte sesongbaserte menylanseringer, noe som førte til en økning på 27 % i bordbestillinger på hverdager. Oppnådde nasjonal anerkjennelse for restauranten The Barn i 2020 gjennom en unik PR-strategi.

Det kan høres overveldende ut hvis du skriver en CV uten arbeidserfaring , men ta det med ro! I stedet for arbeidserfaring anbefaler jeg at du nevner din akademiske bakgrunn, frivillig arbeid eller overførbare ferdigheter. Vis din forståelse av jobben og at du kan håndtere den. Akkurat som søkeren i eksemplet nedenfor:

CV uten erfaring: Eksempel på CV-profil

Drevet markedsføringsutdannet søker stilling som digital markedsføringsassistent. Ivrig etter å bruke innholdsproduksjon og kunnskap om markedsføringsadministrasjon i sosiale medier for å generere mer trafikk og bygge merkevaregjenkjenning hos Leaf Flowering. Drevet universitetets roinglags Instagram- og YouTube-kanaler i 2020–2023. Fikk praktisk erfaring med innholdsskriving som frivillig hos Cat Rescue & Rehome Fund i 2022.

Hvis du vil gjøre jobben enklere, lar du denne delen av CV-en stå tom og går videre til andre deler. Fyll den ut etter at du har fullført resten av CV-en. Du kan senere kombinere biter av informasjon fra forskjellige deler av søknaden din.

Et sterkt CV-sammendrag vil overbevise rekruttereren om at du er den perfekte kandidaten. Spar tid og velg en ferdiglaget personlig erklæring skrevet av karriereeksperter og juster den til dine behov iLiveCareer CV-byggeren .

Lag din CV nå CV-bygger

5. Beskriv arbeidserfaring på en CV

I det kronologiske formatet er arbeidserfaringsdelen din viktig . Men det er langt fra sant at du trenger en enkel liste over dine tidligere jobber og ansvarsområder. For å få mest mulig ut av denne delen, bør du inkludere spesifikke detaljer om din erfaring, for eksempel prestasjoner og ferdighetene du utviklet. I tillegg bør du legge vekt på effekten av arbeidet ditt og hvordan det bidro til å forbedre selskapets bunnlinje.

Det er uvurderlig å vite hvordan man lager en god CV med arbeidshistorikk. Her forklarer jeg hva man skal gjøre trinn for trinn:

  1. Start med den nyeste stillingen og fortsett med de eldre i omvendt kronologisk rekkefølge.
  2. Oppgi din profesjonelle tittel, arbeidsgiverens navn, byen der selskapet er lokalisert og ansettelsesdatoer.
  3. Skriv opptil seks punkter om dine prestasjoner og plikter, og start hvert punkter med et handlingsverb , for eksempel «utviklet» eller «koordinert».
  4. Beskriv målbare prestasjoner for hver stilling. Jeg anbefaler å bruke en PAR-formel og prestasjonserklæringer for best mulig effekt.
  5. Skreddersy stillingsbeskrivelsen din ved å inkludere nøkkelord fra stillingsannonsen og referere til nøkkelferdigheter.
  6. Begrens arbeidshistorikken til de siste 10 årene, med mindre du har relevant erfaring utover det.

CV-ansettelseshistorikk: Eksempel

PR-sjef
The Barn, Canterbury
Januar 2018–nå

  • Koordinerte sesongbaserte menylanseringer ble anmeldt i Dine Out, Foodism og Vegan Food & Living Magazine, noe som førte til en økning på 27 % i bordbestillinger på hverdager.
  • Utviklet og gjennomførte PR-kampanjer for å generere dekning i lokal og nasjonal presse og sosiale medier, noe som førte til en bemerkelsesverdig økning i merkevaresynlighet på 20 %.
  • Samarbeidet med markedsføringsteamet for å lage merkevarefortellingen, pressemateriell og markedsføringsmateriell, noe som bidro til en økning på 30 % i merkevaregjenkjenning.
  • Etablerte og pleide relasjoner med relevante mediehus og influencere for å nå nye målgrupper.

Viktigste prestasjon:

  • Fikk nasjonal dekning for restauranten med en kampanje som fokuserte på å levere måltider til førstelinjearbeidere i begynnelsen av COVID-19-pandemien i februar 2020.

Så, hva gjør at dette eksemplet fungerer så bra? Det er flere faktorer: det inkluderer målbare prestasjoner som beviser søkerens ekspertise, nevner priser de har mottatt, og bruker handlingsord for å fremheve kandidatens initiativ.

6. Beskriv utdannelsen din

Det neste trinnet er mer enn en formalitet. Hvis du vet hvordan du skal lage en god del av CV-opplæringen , kan denne delen av CV-en din bli en reell ressurs. Mengden informasjon du bør oppgi avhenger av din yrkeserfaring:

  • La oss si at du har noen års arbeidserfaring i ermet. I så fall kan du holde deg til det grunnleggende, som er det høyeste utdanningsnivået du har oppnådd (for eksempel en universitetsgrad ), navnet på skolen eller universitetet og antall år du har gått på.
  • Men hvis du nettopp har fullført eller er ferdig med skolen , kan det være lurt å legge til mer informasjon om din akademiske bakgrunn. Nevn A-nivåer, stipender, fritidsaktiviteter , relevant kursarbeid, ekstra prosjekter, forskning, publikasjoner eller masteroppgaven din. Dette kan være viktige faktorer for å bevise at du har utviklet verdifulle ferdigheter og tilegnet deg kunnskapen som trengs for jobben.

CV-opplæringsseksjon: Eksempel

Bachelor i PR
London College of Communication, University of the Arts London
September 2014–juni 2017

  • Karakter: 2.1
  • Talsperson for studentforeningen i 2016–2017
  • Gjennomførte forskning på underrepresentasjon av kvinner i PR-byråer og publiserte resultatene i PRWeek.

7. Legg til riktig blanding av ferdigheter

Arbeidsgivere ønsker seg faglærte arbeidere, og det er et faktum. Men ferdighetene de forventer avhenger av jobben – en universitetsprofessor trenger andre evner enn en finansiell rådgiver. Vet du hvilke ferdigheter som forventes av deg? Du kan bekrefte det ved å bruke stillingsannonsen din.

Slik lager du en ferdighetsdel på en CV :

  1. Gå tilbake til stillingsannonsen og se etter nøkkelord som refererer til oppgaver, ferdigheter, kvalifikasjoner og egenskaper.
  2. Skriv ned alle ferdighetene som kreves for denne stillingen.
  3. Lag en liste over ferdighetene du har mestret.
  4. Sammenlign de to listene og velg 6–10 som samsvarer. Ferdighetsdelen din trenger en kombinasjon av myke ferdigheter , harde ferdigheter og datakunnskap eller tekniske ferdigheter .

CV-ferdighetsseksjon: Eksempel

  • Budsjettforberedelse : Sporing av PR- og ledelsesutgifter for å sikre riktig fordeling av midler og budsjettoverholdelse.
  • Mediehåndtering : Etablerte og pleide relasjoner med lokale og nasjonale medier for å støtte PR-arbeidet.
  • Utmerkede muntlige og skriftlige kommunikasjonsevner : Holdt presentasjoner og offentlige kunngjøringer samt skrevne pressemeldinger for andre avdelinger.
  • Relasjonsbygging : Samarbeidet med mediehus og bransjeinfluencere for å etablere profesjonelle relasjoner.
  • Oppmerksomhet på detaljer : Overvåket utarbeidelsen av markedsføringsmateriell for å sikre kvaliteten.
  • Tilpasningsevne : Introduserte nødvendige endringer for å skape trygge arbeidsforhold og sikre kontinuerlig drift under COVID-19-pandemien.
  • Lederegenskaper : Har med hell tilrettelagt arbeidet til PR- og markedsføringsteam i over 5 år.

Hva om stillingsannonsen ikke nevner de nødvendige ferdighetene? Her er et tips: Sjekk stillingsprofilene til National Career Service . De inneholder detaljerte beskrivelser av ulike yrker og lister opp de vanligste ferdighetene for rollen.

8. Velg flere CV-seksjoner

Hva annet bør du skrive i en CV? Det er på tide med de ekstra delene: de bidrar til å gjøre CV-en din mer personlig og gir flere detaljer om relevante ferdigheter og erfaring.

De vanligste tilleggsdelene i CV-en er:

  • Sertifiseringer
  • Konferanser
  • Faglige foreninger
  • Språkferdigheter
  • Frivillig arbeid
  • Publikasjoner
  • Personlige interesser

Velg 2–3 deler fra listen ovenfor som du tror vil gi deg fordeler. Beskriv relevante prestasjoner akkurat som du ville nevnt i arbeidshistorikkdelen. Bruk handlingsverb for å fremheve initiativene dine.

CV-ens tilleggsseksjoner: Eksempel

Sertifiseringer

  • Diplom i digital kommunikasjon, CIPR, mars 2022
  • Krisekommunikasjonsdiplom, CIPR, juni 2020

Medlemskap

Medlem av Chartered Institute of Public Relations siden januar 2020

  • Gjestetaler på den årlige konferansen i 2022 med presentasjonen: Bærekraft som en offentlig affære: Det offentlige imaget og etikken i restaurantbransjen.

Publikasjoner

  • Skrev en casestudie med fokus på inkludering i restaurantmiljøet i London, som fikk 650 000 delinger på Twitter i oktober 2022.
  • Skrev ti artikler om PR i restaurantbransjen i Platform Magazine i 2021–2022

9. Lag en tiltalende CV-oppsett

I forretningslivet er førsteinntrykket viktig. Få mest mulig ut av det ved å lage en CV som ser perfekt ut .

Hvis du ønsker en rask og enkel løsning, kan du prøve en CV-bygger på nett eller finne gratis CV-maler som allerede er forhåndsformaterte. Men du kan også designe CV-en din selv ved hjelp av Word, Google Docs eller en lignende app.

Hvis du velger den andre løsningen, kan du lage en CV-oppsett slik :

  • Bruk 2,5 cm marger på alle sider av CV-en din.
  • Vurder om du foretrekker én eller to kolonner på siden.
  • Velg en av de beste CV-skrifttypene , for eksempel Times New Roman, Calibri eller Helvetica.
  • Sett skriftstørrelsen til 10–12 for avsnitt og 13–14 for overskrifter.
  • Bruk linjeavstand på 1–1,5 og legg til tomme mellomrom mellom seksjoner.
  • Skriv navnet ditt øverst i dokumentet, og sørg for at det er stort og lett å se.
  • Lag CV-en din på én side hvis du har mindre enn ti års erfaring.

Tenker du på å legge til farger på CV-en din for å skille deg ut fra mengden? Vær forsiktig. Ressurser som London School of Economics' karriereveiledning fraråder det. Hvis du ønsker å bruke farger, vær subtil : bruk dem til å fremheve navnet ditt, overskrifter eller punktlister, og hold deg til bare én farge.

Vår analyse av 6 millioner CV-er laget med vår bygger avslører at*:

  • Gjennomsnittlig tid det tar å lage en overbevisende CV er 25,92 minutter.
  • 38,81 % av CV-ene er på over 300 ord, 18,64 % er mellom 100 og 300 ord, og 42,55 % er på under 100 ord.
  • Vanligvis inkluderer brukere seks ferdigheter i CV-ene sine.
  • Gjennomsnittlig antall jobber oppført i en CV er 2,85.

*Dataene kommer fra en periode på 12 måneder (august 2023–august 2024).

Hvordan skrive en CV: Eksempel

Freya Gardner
PR-sjef
+447975333333
freyagardner@lcmail.com
linkedin.com/in/freya.gardner

Personlig erklæring

Kreativ PR-sjef med 6+ års erfaring i restaurantbransjen. Ivrig etter å bringe gourmetsmaken til forkant av vegansk mat i London gjennom innovative PR-kampanjer. Arrangerte sesongbaserte menylanseringer, noe som førte til en økning på 27 % i bordbestillinger på hverdager. Oppnådde nasjonal anerkjennelse for restauranten The Barn i 2020 gjennom en unik PR-strategi.

Arbeidserfaring

PR-sjef
The Barn, Canterbury
Januar 2019–nå

  • Koordinerte sesongbaserte menylanseringer ble anmeldt i Dine Out , Foodism og Vegan Food & Living Magazine , noe som førte til en økning på 27 % i bordbestillinger på hverdager.
  • Utviklet og gjennomførte PR-kampanjer for å generere dekning i lokal og nasjonal presse og sosiale medier, noe som førte til en bemerkelsesverdig økning i merkevaresynlighet på 20 %.
  • Samarbeidet med markedsføringsteamet for å lage merkevarefortellingen, pressemateriell og markedsføringsmateriell, noe som bidro til en økning på 30 % i merkevaregjenkjenning.
  • Etablerte og pleide relasjoner med relevante mediehus og influencere for å nå nye målgrupper.

Viktigste prestasjon:

  • Fikk nasjonal dekning for restauranten med en kampanje som fokuserte på å levere måltider til førstelinjearbeidere i begynnelsen av COVID-19-pandemien i februar 2020.

PR-assistent
Canterbury Ting å gjøre
september 2017–desember 2018

  • Laget engasjerende innhold for restaurantens sosiale mediekanal, noe som førte til en økning på 70 % i antall følgere på Instagram i løpet av de første 6 månedene.
  • Samarbeidet med ledelse og kreative byråer for å lage kvalitetsinnhold for markedsføringsformål, noe som resulterte i en økning på 15 % i engasjement på tvers av markedsføringsplattformer.
  • Besvarte alle PR-henvendelser, inkludert medieforespørsler, og opprettholdt en svarprosent på 100 % over tid.

Viktigste prestasjon :

  • Samarbeidet med mat- og restaurantbloggere for å generere mediedekning som brakte over 1500 nye kunder i løpet av åtte måneder.

Utdannelse

Bachelor i PR
London College of Communication, University of the Arts London
September 2014–juni 2017

  • Karakter: 2.1
  • Talsperson for studentforeningen i 2016–2017
  • Gjennomførte forskning på underrepresentasjon av kvinner i PR-byråer og publiserte resultatene i PRWeek.

Ferdigheter

  • Budsjettforberedelse : Sporet PR- og ledelsesutgifter for å sikre riktig fordeling av midler og budsjettoverholdelse.
  • Mediehåndtering : Etablerte og pleide relasjoner med lokale og nasjonale medier for å støtte PR-arbeidet.
  • Utmerkede muntlige og skriftlige kommunikasjonsevner : Holdt presentasjoner og offentlige kunngjøringer samt skrevne pressemeldinger for andre avdelinger.
  • Relasjonsbygging : Samarbeidet med mediehus og bransjeinfluencere for å etablere profesjonelle relasjoner.
  • Oppmerksomhet på detaljer : Overvåket utarbeidelsen av markedsføringsmateriell for å sikre kvaliteten.
  • Tilpasningsevne : Introduserte nødvendige endringer for å skape trygge arbeidsforhold og sikre kontinuerlig drift under COVID-19-pandemien.
  • Lederegenskaper : Har med hell tilrettelagt arbeidet til PR- og markedsføringsteam i over 5 år.

Sertifiseringer

  • Diplom i digital kommunikasjon, CIPR, mars 2022
  • Krisekommunikasjonsdiplom, CIPR, juni 2020

Medlemskap

Medlem av Chartered Institute of Public Relations siden januar 2020

  • Gjestetaler på den årlige konferansen i 2022 med presentasjonen: Bærekraft som en offentlig affære: Det offentlige imaget og etikken i restaurantbransjen.

Publikasjoner

  • Skrev en casestudie med fokus på inkludering i restaurantmiljøet i London, som fikk 650 000 delinger på Twitter i oktober 2022.
  • Forfattet ti artikler om PR i restaurantbransjen i Platform Magazine i 2021–2022.

Ønsker du å forbedre CV-en din? Disse veiledningene for hvordan du skriver en CV for arbeidsmarkedet kan være til hjelp:

Du trenger ikke å være ekspert på CV-skriving. ILiveCareers CV-bygger finner du ferdiglaget innhold for alle bransjer og stillinger, som du deretter kan legge til med et enkelt klikk.

Lag din CV nå CV-bygger

Takk for at du leste denne veiledningen om CV-skriving. Nå som du vet hvordan du skriver en god CV, har du noen tips du vil dele med andre jobbsøkere? Eller trenger du flere råd? Gi meg beskjed i kommentarfeltet!

*Dataene ble samlet inn fra juli 2023 til juni 2024.

Hvordan vi vurderer innholdet på LiveCareer

Redaksjonsteamet vårt har gjennomgått denne artikkelen for å sikre at den er i samsvar med LiveCareers redaksjonelle retningslinjer . Dette er for å sikre at våre ekspertråd og anbefalinger er konsistente på tvers av alle våre karriereveiledninger og i samsvar med gjeldende standarder og trender for CV- og søknadsskriving. Vi har tillit fra over 10 millioner jobbsøkere, og vi støtter dem på veien til å finne drømmejobben. Hver artikkel innledes med research og gransking for å sikre at innholdet vårt svarer til gjeldende markedstrender og etterspørsel.

Kilder

Ofte stilte spørsmål om hvordan man skriver en CV

Hva er et godt CV-format?

Omvendt kronologisk CV-format er det beste , ifølge karriereeksperter. Det fokuserer på arbeidserfaring og lister opp jobber fra den nyeste til den eldste, med fremheving av karriereprestasjoner. Den kronologiske CV-en passer best for erfarne kandidater, men den er enkel å tilpasse for alle søkere.

Hvordan ser en god CV ut i 2025?

En god CV er lett å følge, konsis og visuelt tiltalende. Den har de nødvendige CV-delene, som en overskrift med kontaktinformasjon, personlig erklæring, arbeidserfaring, utdanning og ferdigheter, og noen få tilleggsdeler – alt pakket inn i et godt CV-layout .

Slik sørger du for at CV-en din ser profesjonell ut i 2025:

  • Bruk standard CV-fonter som Calibri, Verdana eller Times New Roman.
  • Sett skriftstørrelsen til 10–12 for avsnitt og 13–14 for overskrifter.
  • Bruk 2,5 cm brede marger på alle sider.
  • Ordne informasjon i forskjellige seksjoner og skill dem med mellomrom.
  • Bruk punktlister for å liste opp informasjon.
  • Begrens lengden på CV-en til maksimalt én eller to sider.

Hva er de fem hoveddelene i en CV?

De fem hoveddelene i en CV inkluderer overskriften med navn og kontaktinformasjon, en personlig erklæring, arbeidserfaring, utdanning og ferdigheter. I omvendt kronologisk format er arbeidserfaringsdelen den mest omfattende delen av en CV.

Hvordan skriver jeg en CV til en jobbsøknad?

Du kan lage CV-en din ved hjelp av en dedikert CV-bygger der ansettelseseksperter vil veilede deg, eller du kan opprette et dokument i et tekstbehandlingsprogram. Hvis du vil lage en perfekt CV fra bunnen av, følger du trinnene nedenfor:

  1. Lag en profesjonell CV-oppsett.
  2. Velg CV-formatet som fungerer best for deg.
  3. Fyll ut CV-overskriften med navn og kontaktinformasjon.
  4. Skriv en imponerende personlig erklæring.
  5. Beskriv din arbeidserfaring.
  6. Nevn din utdanningsbakgrunn.
  7. List opp ferdighetene dine i en egen seksjon.
  8. Velg flere CV-seksjoner for å gi mer informasjon.
  9. Korrekturles CV-en din før du sender den ut.

Hvordan kan en 16-åring lage en CV?

For å lage en effektiv CV for tenåringer, bør du vurdere prestasjonene dine på skolen og fra andre fritidsaktiviteter som er relevante for jobben du ønsker. Bruk dem til å demonstrere ferdighetene og kunnskapene dine som du kan bruke til suksess på jobben.

Slik skriver du en CV for en 16-åring :

  1. Velg en profesjonell CV-mal eller lag et godt CV-oppsett fra bunnen av.
  2. Lag en CV-overskrift med navn og kontaktinformasjon.
  3. Skriv en personlig erklæring der du forteller hva du ønsker å oppnå for arbeidsgiveren.
  4. Legg til informasjon om utdanningen din, inkludert fritidsaktiviteter, stipender, priser og kursarbeidet du utmerker deg i.
  5. Gi eksempler på utdanningsresultater som viser at du har ferdighetene som trengs for jobben.
  6. Lag en ferdighetsdel på CV-en som samsvarer med ferdighetene i stillingsannonsen.
  7. Velg flere seksjoner, som frivillig arbeid, språkferdigheter og personlige prosjekter, for å gi mer relevant informasjon.
  8. Korrekturles CV-en din for å forsikre deg om at alt er riktig.

Om forfatteren

LiveCareer Redaksjonsteam
LiveCareer Redaksjonsteam

LiveCareer-teamet har delt de beste rådene for å hjelpe deg med å fremme karrieren din. Eksperter fra redaksjonsteamet vårt har skrevet over hundre guider om hvordan du skriver den perfekte CV-en eller søknaden.

Følg oss

Vurder denne artikkelen

How to write a cv

Gjennomsnittlig:

Takk for vurdering!
0  (0 Vurdering)

Leter du etter en jobbvinnende CV?

Prøv CV-byggeren vår nå
CV-eksempler laget i vår CV-bygger

Lignende artikler

CV-format: Eksempler og maler for 2025

CV-format: Eksempler og maler for 2025

Vanskelig å bestemme seg for riktig CV-format? Se disse beste eksemplene på CV-formater, se hvordan du formaterer en CV, og gjør alle ideene om til konkrete handlinger.

Våre kunder ble ansatt av: