Gå til innhold

Eksempel på søknadsbrev for administrativ assistent for 2025

LiveCareer Redaksjonsteam
•  Oppdatert:

Våre kunder ble ansatt av:

Det kan være enkelt for deg å håndtere kalendere, avtaler, bestillinger og fakturaer, men arbeidsgivere gir deg ikke bare muligheter til å bevise hva du synes. Du må vise at du har de riktige administrative ferdighetene fra starten av. Begynn med søknadsbrevet ditt.

Søknadsbrevet ditt for administrativ assistent må vise hvor organisert, omhyggelig og dedikert du er til arbeidet ditt. Vårt eksempel på søknadsbrev for administrativ assistent vil gi deg intervjuer når du endrer det med informasjonen din, og våre ekspertråd vil hjelpe deg gjennom det.

I denne veiledningen ser du et eksempel på et søknadsbrev for en administrativ assistent. Du vil også forstå hvordan du skriver et søknadsbrev for en administrativ assistent i noen få trinn. Til slutt får du tips og eksperteksempler for å skrive et perfekt søknadsbrev for en administrativ assistent.

Bruk LiveCareers søknadsbrevbygger , så skriver søknaden din seg selv. Velg en profesjonell mal, svar på noen enkle spørsmål, og søknadsbyggeren genererer et profesjonelt søknadsbrev for deg med bare ett klikk.

Lag ditt følgebrev nå

Lag ditt følgebrev nå Eksempel på søknadsbrev for administrativ assistent

Leter du etter andre eksempler på følgebrev? Se veiledningene våre for:

Har du ikke funnet jobben din? Sjekk ut vår fullstendige liste over eksempler på profesjonelle søknadsbrev .

Eksempel på følgebrev for administrativ assistent

Ben Pike

Ormondgaten 12

Musehull

TR19 0HS

07490829321

ben@pike.com

John Smith

HR-sjef

Harris Ltd

1 Kontorvei

London

SW9 4UA

15. juni 2021



Kjære John,

Som administrativ assistent med over 7 års erfaring og dokumentert erfaring med å spare ledere gjennomsnittlig 3 timer i uken, var jeg begeistret over å se en ny utfordring hos Harris Ltd. Du beskrev behovet for noen med erfaring i å bistå innkjøpsteam, og min erfaring med å bistå to innkjøpsteam i boligutviklingsbransjen hos Balfour Development gjør at jeg føler meg klar til å ta utfordringen.

Mens vi bistod innkjøps- og underleverandørteamene, samarbeidet vi på 17 boligprosjekter i London og Sørøst-England, med en samlet markedsverdi på 45 millioner pund. Ved å konsentrere oss om disse regionene, jobbet vi med en stabil pool av entreprenører. Jeg implementerte et strengt system for avtaleordre, noe som reduserte unødvendige møter med mindre konkurransedyktige eller pålitelige entreprenører. Dette sparte et team på 24 ledere i gjennomsnitt 3 timer i uken (mange ville sitte fast i de samme møtene), eller over 3600 timer i året. Vi implementerte også Uppler for våre innkjøpsprosesser, noe som sparte omtrent 150 000 pund i året. Min rolle var å følge opp leverandører for å laste opp katalogene deres til systemet, og holde dem oppdatert. I prosessen bygde vi en database som enkelt kunne sammenligne lokale leverandører, og jeg foreslo å lisensiere den til andre mindre utviklingsselskaper, noe vi nå har implementert for 3 selskaper til en pris på 30 000 pund i året hver.

Jeg er sikker på at min tilnærming med fokus på detaljer og optimalisering overgår forventningene til noen i rollen som administrativ assistent, og derfor er jeg sikker på at du vil bli fornøyd med besparelsene og forbedringene jeg kan hjelpe deg med å oppnå hos Harris Ltd.

Når ville det være et godt tidspunkt for oss å diskutere anskaffelsesverktøyene dere bruker i deres bransje? Jeg er veldig interessert i å raskt forstå hvordan det skiller seg fra byggebransjen.

Med vennlig hilsen,

Ben Pike

Nå vet du hva du skal inkludere i et følgebrev for en administrativ assistent. La oss se hvordan du skriver ditt eget følgebrev som administrativ assistent, slik at kalenderen din blir fylt med intervjuer.

1. Bruk en profesjonell overskrift og en passende hilsen

Oppgi kontaktinformasjonen din (inkludert e-post og telefon) justert til høyre. Nedenfor oppgir du detaljene til ansettelsesansvarlig til venstre, datoen og emnet for søknadsbrevet. Plasser tomme linjer i alle disse delene.

Hvordan skal man skrive et følgebrev? Unngå generelle hilsener som «Kjære herr/fru» med mindre de er uunngåelige. Vanligvis finner du personen som skal behandle søknaden din et sted i stillingsannonsen, på bedriftens nettsted eller LinkedIn.

Søknadsbrev for administrativ assistent – overskrift

Ben Pike

Ormondgaten 12

Musehull

TR19 0HS

07490829321

ben@pike.com

John Smith

HR-sjef

Harris Ltd

Kontorveien 1

London

SW9 4UA

15. juni 2021

SV: Stilling for administrativ assistent

Kjære John,

Du kan justere hvert søknadsbrev som opprettes i byggeren for å møte jobbkravene. Velg navnet på yrket ditt og selskapet du søker hos, så vil LiveCareers søknadsbrevbygger automatisk tilpasse innholdet for deg. Lag et søknadsbrev raskere enn du noen gang trodde var mulig, og søk på jobben på rekordtid.

Lag ditt følgebrev nå følgebrevbygger

2. Åpne søknadsbrevet ditt som administrativ assistent på en overbevisende måte

Har du noen gang sett aviser bli levert til en butikk om morgenen? Tunge, tykke bunter med papirer. For de mest konkurransedyktige stillingene kommer søknadsbrev til administrativ assistenter slik. Hundrevis. Så, hvordan fanger du oppmerksomheten? På samme måte som en avis – med en overskrift.

Start søknadsbrevet ditt med 40–80 ord som forklarer din mest unike prestasjon og hvordan du samsvarer med bedriftens spesifikke behov. Start med å liste opp dine mange års erfaring, og avslutt med å fortelle om hva du kan gjøre for dem.

Søknadsbrev for administrativ assistent – åpningseksempel

Som administrativ assistent med over 7 års erfaring og dokumentert erfaring med å spare ledere gjennomsnittlig 3 timer i uken, var jeg begeistret over å se en ny utfordring hos Harris Ltd. Du beskrev behovet for noen med erfaring i å bistå innkjøpsteam, og min erfaring med å bistå to innkjøpsteam i boligutviklingsbransjen hos Balfour Development gjør at jeg føler meg klar til å ta utfordringen.

3. Diskuter dine prestasjoner i andre avsnitt

Hovedavsnittet i søknadsbrevet ditt som administrativ assistent bør forklare dine to eller tre viktigste prestasjoner litt mer i dybden. Dette bør ikke være dine største prestasjoner, men de som er mest i tråd med arbeidsgiverens mål.

Når du skriver et følgebrev , ikke lag en kjedelig liste over ansvarsområder. Fokuser på hvordan du er unik i din tilnærming og resultatene du oppnår.

Gjør ditt beste for å sette din innvirkning i tall, og fokuser på alle besparelser og forbedringer du har gjort som vil være relevante for din nye stilling. Dette bør ende opp med å være mellom 120 og 200 ord (og ikke mer, ettersom ansettelsesansvarlige foretrekker korte følgebrev ).

Hvis du er fast bestemt på å utvikle karrieren din, bør du vurdere å bli med i et profesjonelt organ som Institute of of Administrative Management for å få tilgang til uvurderlige ressurser og opplæring. Det vil raskt styrke CV-en og motivasjonsbrevet ditt hvis de ser ut til å være ufruktbare.

Søknadsbrev for administrativ assistent – eksempel på hovedavsnitt

Mens vi bistod innkjøps- og underleverandørteamene, samarbeidet vi på 17 boligprosjekter i London og Sørøst-England, med en samlet markedsverdi på 45 millioner pund. Ved å konsentrere oss om disse regionene, jobbet vi med en stabil pool av entreprenører. Jeg implementerte et strengt system for avtaleordre, noe som reduserte unødvendige møter med mindre konkurransedyktige eller pålitelige entreprenører. Dette sparte et team på 24 ledere i gjennomsnitt 3 timer i uken (mange ville sitte fast i de samme møtene), eller over 3600 timer i året. Vi implementerte også Uppler for våre innkjøpsprosesser, noe som sparte omtrent 150 000 pund i året. Min rolle var å følge opp leverandører for å laste opp katalogene deres til systemet, og holde dem oppdatert. I prosessen bygde vi en database som enkelt kunne sammenligne lokale leverandører, og jeg foreslo å lisensiere den til andre mindre utviklingsselskaper, noe vi nå har implementert for 3 selskaper til en pris på 30 000 pund i året hver.

Du trenger ikke å lage noe innhold selv. LiveCareer-søknadsgeneratoren vil automatisk foreslå det beste innholdet til søknadsbrevet ditt med ferdige eksempler og eksperttips.

Lag ditt følgebrev nå følgebrevbygger

4. Avslutt søknadsbrevet ditt som administrativ assistent med en oppfordring til handling

Det siste avsnittet på 60–80 ord bør samle alt og nok en gang gjenta nøyaktig hvilken innvirkning du kan ha på din nye arbeidsgivers virksomhet. Vær selvsikker, men ikke latterlig, når du uttrykker ambisjonene dine.

Vær utadvendt og be om et intervju eller en telefonsamtale i én setning for å diskutere noen detaljer om jobben eller resultatene dine. Avslutt søknadsbrevet med en passende avslutning , for eksempel «Med vennlig hilsen».

Søknadsbrev for administrativ assistent – eksempel på avsluttende søknad

Jeg er sikker på at min tilnærming med fokus på detaljer og optimalisering overgår forventningene til noen i rollen som administrativ assistent, og derfor er jeg sikker på at du vil bli fornøyd med besparelsene og forbedringene jeg kan hjelpe deg med å oppnå hos Harris Ltd.

Når ville det være et godt tidspunkt for oss å diskutere anskaffelsesverktøyene dere bruker i deres bransje? Jeg er veldig interessert i å raskt forstå hvordan det skiller seg fra byggebransjen.

Med vennlig hilsen,

Ben Pike

5. Bruk et forretningsformat for følgebrevet ditt som administrativ assistent

Du vil ikke bli ansatt for administrative oppgaver hvis du ikke får formatet og layouten på søknadsbrevet ditt riktig . Jobben er mye vanskeligere enn som så. Vis at du forstår forretningskommunikasjon og standardkonvensjoner ved å følge disse tipsene:

Regler for lengde på søknadsbrev for administrativ assistent

Hvor langt bør et følgebrev være?

  • Minimum en halv A4-side, opptil én A4-side.
  • Åpningsavsnitt – mellom 60 og 80 ord
  • Hoveddel – mellom 120 og 200 ord
  • Avsluttende avsnitt – mellom 40 og 60 ord
  • Handlingsfremmende oppfordring – maks 2 linjer
  • Med vennlig hilsen eller annen profesjonell hilsen
  • 200–350 ord totalt

Match CV-en

Søknadsbrevet og CV-en din som administrativ assistent bør samsvare – de er to deler av samme dokument, ikke separate. Hvis du bruker en enkel mal for søknadsbrev, bør du unngå fancy CV-maler, og omvendt.

Velg en lettlest skrifttype

Ikke risiker irritasjonen fra en ansettelsesansvarlig ved å bruke en skrifttype som er for liten eller for fancy. Finn et godt utseende med en skriftstørrelse mellom 10 og 12, og klassiske skrifttyper som Arial, Calibri eller Noto.

Bruk mellomrom

Bruk linjer mellomrom for å skille seksjoner og avsnitt. Hvis du har avsluttet med et veldig blokkert midtavsnitt, kan du fjerne tre punktlister for bedre struktur i følgebrevet .

Sett jevne marginer

Sentrer søknadsbrevet ditt til administrativ assistent ved å bruke 2,5 cm marger på alle sider . Hvis det generelle søknadsbrevet ditt er kortere enn de fleste, kan du utvide dette til 3,8 cm for å forbedre presentasjonen. Det ser bedre ut enn å gå til en latterlig skriftstørrelse.

Ett følgebrev for én jobb

Stillingen som administrativ assistent er utrolig bred. Du vil dele mange felles ansvarsområder på tvers av bransjer, men det vil være detaljer, nyanser og spesialtemaer i hver enkelt.

Undersøk hvert selskap du søker hos grundig for å finne det som passer best. Når du har funnet et selskap du ønsker å jobbe for, er det enkelt å skreddersy søknadsbrevet og CV-en din. Når du har gjort det og vist genuin interesse, kan du ikke unngå å få et intervju.

Å vise en «kulturell samsvar» er svært viktig for de fleste bedrifter, så sjekk opp verdiene og arbeidsmåten deres.

Lagre som PDF

Hva er det beste formatet for et følgebrev ? Med mindre du blir bedt om å sende CV-en din i *.doc-format, bør du lagre den i PDF-format for å beskytte formateringen. Med mindre du skriver et følgebrev via e-post .

Et følgebrev alene er rett og slett ikke nok – du trenger også en CV som kan virke. Lag CVen din på få minutter. Bare følg veiviseren vår og fyll ut hver CV-seksjon med ferdiglaget innhold. Kom i gang ved å velge en profesjonell CV-mal .

Lag din CV nå CV-bygger

Svarer dette på hvordan man skriver et søknadsbrev til en administrativ assistent? Har du flere spørsmål om hva som skal inkluderes? Synes du eksemplet på et søknadsbrev til en administrativ assistent var nyttig? Gi oss beskjed i en kommentar!

Hvordan vi vurderer innholdet på LiveCareer

Redaksjonsteamet vårt har gjennomgått denne artikkelen for å sikre at den er i samsvar med LiveCareers redaksjonelle retningslinjer . Dette er for å sikre at våre ekspertråd og anbefalinger er konsistente på tvers av alle våre karriereveiledninger og i samsvar med gjeldende standarder og trender for CV- og søknadsskriving. Vi har tillit fra over 10 millioner jobbsøkere, og vi støtter dem på veien til å finne drømmejobben. Hver artikkel innledes med research og gransking for å sikre at innholdet vårt svarer til gjeldende markedstrender og etterspørsel.

Om forfatteren

LiveCareer Redaksjonsteam
LiveCareer Redaksjonsteam

LiveCareer-teamet har delt de beste rådene for å hjelpe deg med å fremme karrieren din. Eksperter fra redaksjonsteamet vårt har skrevet over hundre guider om hvordan du skriver den perfekte CV-en eller søknaden.

Følg oss

Vurder denne artikkelen

Administrative assistant cover letter

Gjennomsnittlig:

Takk for vurdering!
0  (0 Vurdering)

Leter du etter en jobbvinnende CV?

Prøv CV-byggeren vår nå
CV-eksempler laget i vår CV-bygger

Lignende artikler

Våre kunder ble ansatt av: