
Slik formaterer du et følgebrev i 2025
Oppdag hvordan du formaterer et følgebrev. Avdekk de viktigste trinnene og et eksempel på et følgebrevformat fra eksperter, slik at du enkelt kan skreddersy ditt i 2025.
Våre kunder ble ansatt av:
Et følgebrev er ikke et valgfritt tillegg å sende sammen med CV-en din, det er halvparten av jobbsøknaden din. Det er sant at noen arbeidsgivere vil be deg om ikke å sende et følgebrev. Men hvis du søkte på en av disse, ville du sannsynligvis ikke sett opp hvordan man strukturerer et følgebrev.
Som med alle formelle tekster er det halve arbeidet å få strukturen i et følgebrev riktig. Det er ikke nok å vite hva du skal skrive – hvordan du skriver det er også avgjørende. Heldigvis er disse to aspektene ved skriving – hva og hvordan – knyttet sammen på en slik måte at det å vite hvordan gjør det enklere å sortere hva.
Denne artikkelen er her for å gjøre det så enkelt som mulig å få strukturen på følgebrevet ditt riktig. Følg tydelige instruksjoner, praktiske beskrivelser og eksempler på struktur for følgebrev, slik at du har følgebrevet ditt utformet og klart til skriving på kort tid.
Bruk LiveCareers søknadsbrevbygger , så skriver søknaden din seg selv. Velg en profesjonell mal, svar på noen enkle spørsmål, og søknadsbyggeren genererer et profesjonelt søknadsbrev for deg med bare ett klikk.

Trenger du flere eksperttips om skriving av følgebrev? Se disse veiledningene:

For å faktisk strukturere følgebrevet ditt , tenk på forretningsbrevformatet som en oppskrift. Det første du må gjøre er å samle alle nødvendige ingredienser. Til overskriften trenger du:
Hilsenen er enkel, du har allerede adressatens navn eller stilling. Innholdet i følgebrevet ditt er selvfølgelig ikke lagt opp i standard forretningsbrevformat, men du trenger:
Og til slutt vil måten du avslutter på bli bestemt av hilsenen du brukte, så du har alt du trenger der også.
Å utdype hver av disse delene og få rekrutterere til å ringe deg er imidlertid lettere sagt enn gjort. En god struktur i et følgebrev vil gi deg et sterkt grunnlag. Sjekk ut en veiledning for å skrive et følgebrev for mange eksempler og råd om hvordan du kan bygge videre på det grunnlaget.
Du kan justere hvert søknadsbrev som opprettes i byggeren for å møte jobbkravene. Velg navnet på yrket ditt og selskapet du søker hos, så vil LiveCareers søknadsbrevbygger automatisk tilpasse innholdet for deg. Lag et søknadsbrev raskere enn du noen gang trodde var mulig, og søk på jobben på rekordtid.

Hvordan håndtere et følgebrev ? Et «standard forretningsbrev» vil se forskjellig ut fra land til land. Følgebrev (eller motivasjonsbrev ) – som er en type forretningsbrev – er intet unntak. Strukturen på følgebrev kan variere avhengig av hvem kontaktinformasjonen skal plasseres, om den er venstre- eller høyrejustert, eller hvilken hilsen som brukes, for å nevne noen.
Det er kanskje i overskriften at slike regionale forskjeller er mest uttalte. Ta en titt på overskriftseksemplet nedenfor og legg merke til begrunnelsen (justeringen) som brukes, samt hvordan datoen er skrevet og hvor den er plassert. Alle bokstaver bør følge dette mønsteret, men det vil variere i andre deler av verden.
Vær også oppmerksom på at avsenderens opplysninger inkluderer et telefonnummer og en e-postadresse. Dette er kanskje ikke en del av standardformatet for forretningsbrev, men det er fornuftig som en del av strukturen til et følgebrev – du vil at rekrutterere skal kunne kontakte deg så enkelt som mulig.
Madison Nixon
45 Hedgerow Crescent
Bristol
BS6 4EG
077 6666 7777
madison.nixon@lcmail.com
18. august 2021
Tessa Parkin
Personalsjef
Moores handelshøyskole
17 Layburn Road
Bristol
BS1 3YD
Hvis du følger standardformatet for forretningsbrev, bør du holde deg til en standard, formell hilsen. «Kjære» + fornavnet til personen du skriver til er vanligvis det beste alternativet. «Kjære» + personens tittel og etternavn er et annet alternativ, i likhet med «Kjære» + personens fulle navn (unngå dette hvis mulig).
Kjære Tessa,
Det første avsnittet i søknadsbrevet ditt er der du gjør ditt førsteinntrykk. For å virkelig fange leserens oppmerksomhet og få dem til å sette seg opp og følge med, må det første avsnittet ditt gjøre disse tre tingene bra:
Jeg ble overlykkelig over å se at Moore's Business School ser etter en administrativ assistent til programkontorets administrasjonsteam. I løpet av de over fire årene jeg har jobbet innen akademisk administrasjon, har jeg funnet stor tilfredsstillelse i å utmerke meg i å støtte ledelses-, undervisnings- og administrativt personale. I min nåværende stilling reduserte jeg driftskostnadene for kontoret med 10 % og forbedret tilfredsheten blant gjesteforeleserne med over 40 %.
Du trenger ikke å lage noe innhold selv. LiveCareer-søknadsgeneratoren vil automatisk foreslå det beste innholdet til søknadsbrevet ditt med ferdige eksempler og eksperttips.

Det er her du får muligheten til å vise frem dine prestasjoner på arbeidsplassen så langt. Trikset for å gjøre dette så overbevisende som mulig og skille seg ut fra mengden er å kvantifisere hver eneste prestasjon. Dette betyr å sette tall på påstandene dine og støtte dem med fakta.
En prestasjon i dette tilfellet er en beskrivelse av handlinger du tok og fordelene de ga arbeidsgiveren din. Kvantifiser alt du kan, men fokuser på å sette tall på fordelene du ga arbeidsgiverne dine fremfor alt annet. Å estimere virkninger er helt greit og ofte nødvendig.
I min nåværende rolle ved Griffiths College har jeg sortert gjennom 14 år med gamle studentjournaler, redusert lagret papirarbeid med 45 % og frigjort betydelig arkivplass, samtidig som jeg jobbet strengt innenfor høyskolens retningslinjer og GDPR-krav. Jeg byttet også leverandør av kontorrekvisita, noe som sparte høyskolen over £300 per måned i kjøps- og leveringskostnader, samtidig som jeg gikk over til en mer praktisk leveringsmodell. I min forrige rolle ved Sands Institute of Technology gjorde jeg litt research på hoteller i området og sikret meg en fordelaktig pris for SIT for å være vertskap for gjesteforelesere og andre VIP-besøkende, slik at SIT kunne tilby gjestene sine en enda høyere standard på overnatting samtidig som de sparte 5–15 % på overnattings- og taxikostnader.
Det avsluttende avsnittet, som navnet antyder, har som mål å oppsummere alle dine prestasjoner og knytte sammen eventuelle løse tråder. Dette er ikke stedet for å introdusere ny informasjon, men snarere for å oppsummere det som kom forut. Det er en flott mulighet til å vise frem litt tilleggskunnskap om selskapet.
Gode søknadsbrev vil inneholde en rask takknemlighet til rekruttereren for tiden og energien de har lagt ned i å vurdere søknaden. De vil også avsluttes med en selvsikker handlingsfremmende oppfordring (CTA), som uttrykker ønsket om å utdype ytterligere hva CV-en og søknadsbrevet inneholder under et intervju.
Som du ser, tar jeg initiativet når jeg kan, og liker å gjøre meg nyttig på måter som går utover kjerneoppgaver innen administrative oppgaver, som å håndtere daglig korrespondanse og henvendelser, samt utarbeide og arkivere dokumentasjon. Med tanke på hvor lite administrasjonsteamet til MBS er, tror jeg dette er en egenskap som kan være svært nyttig for skolen.
Takk for at du tok imot stillingen. Jeg ser frem til å diskutere CV-en min mer detaljert under et intervju.
Standardformatet for forretningsbrev begrenser mulighetene for å signere på slutten av et formelt brev, som et følgebrev. Brev som var adressert til en spesifikk, navngitt person, slutter med «Med vennlig hilsen», mens brev som var adressert til en anonym mottaker slutter med «Med vennlig hilsen».
Med vennlig hilsen,
Madison Nixon
Å følge en god struktur for følgebrevet bør gi deg et følgebrev som er mellom en halv A4-side og en hel A4-side langt. Et følgebrev på to sider er for langt. Totalt rundt 250–400 ord, inkludert overskrift, hilsen, avslutning og brødtekst:
Det er strukturen på følgebrevet, og så er det formatet og layouten. Husk følgende når du legger siste hånd på verket på det perfekte følgebrevet :
Står du fast med å skrive følgebrevet ditt? Prøv å bruke AI for tips og inspirasjon .
Et følgebrev alene er rett og slett ikke nok – du trenger også en CV som kan virke. Lag CVen din på få minutter. Bare følg veiviseren vår og fyll ut hver CV-seksjon med ferdiglaget innhold. Kom i gang ved å velge en profesjonell CV-mal .

Har denne artikkelen hjulpet deg med å forstå strukturen i et søknadsbrev? Legg gjerne igjen spørsmål, kommentarer og tilbakemeldinger i kommentarfeltet nedenfor.
Redaksjonsteamet vårt har gjennomgått denne artikkelen for å sikre at den er i samsvar med LiveCareers redaksjonelle retningslinjer . Dette er for å sikre at våre ekspertråd og anbefalinger er konsistente på tvers av alle våre karriereveiledninger og i samsvar med gjeldende standarder og trender for CV- og søknadsskriving. Vi har tillit fra over 10 millioner jobbsøkere, og vi støtter dem på veien til å finne drømmejobben. Hver artikkel innledes med research og gransking for å sikre at innholdet vårt svarer til gjeldende markedstrender og etterspørsel.
Om forfatteren
LiveCareer-teamet har delt de beste rådene for å hjelpe deg med å fremme karrieren din. Eksperter fra redaksjonsteamet vårt har skrevet over hundre guider om hvordan du skriver den perfekte CV-en eller søknaden.
Vurder denne artikkelen
Cover letter structure
Gjennomsnittlig:


Oppdag hvordan du formaterer et følgebrev. Avdekk de viktigste trinnene og et eksempel på et følgebrevformat fra eksperter, slik at du enkelt kan skreddersy ditt i 2025.

Hvordan skriver man et følgebrev til en jobb i 2025? Denne veiledningen gir en trinnvis forklaring og praktiske tips for å skrive et følgebrev.

Hvor langt bør et følgebrev være? Les veiledningen vår, så får du svaret for alle profesjonelle som leter etter riktig lengde på et følgebrev.
Våre kunder ble ansatt av: