Gå til innhold

Perfekt følgebrev: Mal og hvordan du skriver det (9+ eksempler)

LiveCareer Redaksjonsteam
•  Oppdatert:

Våre kunder ble ansatt av:

Vi hører ofte at «ferdig er bedre enn perfekt». Likevel er du her for å lære hvordan du skriver det perfekte følgebrevet. Heldigvis er det faktisk mulig å skrive det perfekte følgebrevet, så lenge vi er forsiktige med hvordan vi definerer perfeksjon.

Det perfekte følgebrevet er det som gir deg en invitasjon til et jobbintervju. Denne artikkelen vil vise deg hvordan du skriver et perfekt følgebrev – et som er korrekt og overbevisende formulert, helt fritt for stave- og grammatikkfeil, og et som viser hva du kan bidra med til din nye arbeidsgiver ved å beskrive hva du har oppnådd tidligere. Alt sammen med mange perfekte eksempler på følgebrev.

Bruk LiveCareers søknadsbrevbygger , så skriver søknaden din seg selv. Velg en profesjonell mal, svar på noen enkle spørsmål, og søknadsbyggeren genererer et profesjonelt søknadsbrev for deg med bare ett klikk.

Lag ditt følgebrev nå

Lag ditt følgebrev nå perfekt følgebrev eksempel

Leter du etter råd om hvordan du skriver et følgebrev i stedet? Sjekk disse veiledningene:

En perfekt mal for følgebrev

Caitlin Banks

46 Gildegaten

London

E4 2NU

071 2345 6789

caitlin.banks@lcmail.com

 

27. november 2021

Rachel Davison

Eier

Beanzos Coffee

52 Essex Rd

London

E41 7NQ

Kjære Rachel,

Jeg ble henrykt over å se annonsen i butikkfasaden deres som annonserte en ledig stilling som barista/leder. I løpet av de siste fem årene, etter å ha jobbet i både store multinasjonale kjeder og små, familieeide kafeer, har jeg fokusert mer og mer på de organisatoriske aspektene ved å drive en kafé. For eksempel utarbeidet jeg nylig en ny, 15 % mer effektiv vaktliste hos Zaffara's Coffee. Jeg vil gjerne bruke mine ekspertise innen kaffelaging og veiledningserfaring til å hjelpe Beanzos Coffee med å lansere sin andre kafé.

Jeg er ikke uvant med å lage gjennomgående utmerket kaffe i miljøer med høyt volum og høy energi, og betjente over 40 kunder hver morgenrush (kl. 07.00–10.00) hver ukedag, samtidig som jeg trente opp nye baristaer og holdt øye med de mer yngre ansatte. Med entreprenørskap lykkes jeg med å selge mer enn nesten 35 % av bestillingene på salgsstedet ved å lokke kunder til å kjøpe kjeks og bakverk til kaffen sin, noe som i gjennomsnitt genererte over 700 pund i ekstra inntekter hver måned. Da jeg så at en ny Tarcups Coffee åpnet i vårt område, presset jeg på for implementeringen av en dagens kaffe+kjeks-kombinasjon som endte opp med å øke salget med så mye som 10 % i løpet av det første året, til tross for den ekstra konkurransen.

Som dere ser, har jeg oppnådd imponerende resultater både som barista og veileder. Jeg tror ferdighetene jeg har tilegnet meg underveis kan være spesielt nyttige for Beanzos når dere lanserer Annerly Road-kafeen for fullt.

Takk for at du tok deg tid til å vurdere søknaden min. Jeg ville vært svært takknemlig for en mulighet til å diskutere mer detaljert nøyaktig hvordan jeg kan hjelpe Beanzos med å nå sine mål.

Med vennlig hilsen,

Caitlin Banks

Slik skriver du et effektfullt følgebrev , og mer om definisjonen og formålet med et følgebrev hvis du vil utforske videre.

1. Legg til en overskrift

Å skrive det perfekte følgebrevet betyr å følge standardformatet for forretningsbrev. Så juster fullt navn, postadresse, e-postadresse og telefonnummer til høyre. Hopp over en linje og skriv ned skrivedatoen. Skriv alltid denne datoen i formen n- te Måned År, f.eks. 1. mai 2021.

Hopp over en linje til og juster rekruttererens fulle navn, stillingstittel, firmanavn og firmaadresse til venstre. Ikke ta med mottakerens e-postadresse eller telefonnummer når du adresserer følgebrevet . Du inkluderer bare disse detaljene i din del av overskriften for å gjøre det lettere å kontakte deg selv – de er ikke en del av det tradisjonelle overskriftsoppsettet.

Perfekt eksempel på følgebrev – overskrift

Caitlin Banks

46 Gildegaten

London

E4 2NU

071 2345 6789

caitlin.banks@lcmail.com

 

27. november 2021

Rachel Davison

Eier

Beanzos Coffee

52 Essex Rd

London

E41 7NQ

Du kan justere hvert søknadsbrev som opprettes i byggeren for å møte jobbkravene. Velg navnet på yrket ditt og selskapet du søker hos, så vil LiveCareers søknadsbrevbygger automatisk tilpasse innholdet for deg. Lag et søknadsbrev raskere enn du noen gang trodde var mulig, og søk på jobben på rekordtid.

Lag ditt følgebrev nå følgebrevbygger

2. Bruk riktig hilsen

Det perfekte følgebrevet er et som engasjerer leseren på en vennlig, personlig og profesjonell måte helt fra starten av. Det neste elementet du bør inkludere i et følgebrev er en overskrift. En godt utformet overskrift vil være usynlig, en ren formalitet (en dårlig utformet overskrift er imidlertid et blinkende rødt varsellys). Det er hilsenen din som hjelper deg med å skape en forbindelse.

Hvordan du starter søknadsbrevet ditt vil hovedsakelig avhenge av bedriftskulturen i selskapet du søker hos. Noen selskaper er mer tradisjonelle, konservative eller til og med rett og slett gammeldagse. Andre er stolte av å være helt uformelle og ha et helt flatt hierarki.

Hvordan vil du vite hvor bedriften din passer inn på dette spekteret? Ved å gjøre litt bakgrunnsundersøkelser på nettet og få en følelse av kulturen deres. Sjekk nettsiden deres, pressemeldinger og eventuelle nylige artikler eller intervjuer. Husk at du uansett kan skrive til noen som er mye eldre enn deg.

Start det perfekte følgebrevet ditt med «Kjære + fornavn» hvis det du har lært om selskapet forteller deg at dette ville være passende, og hvis det ikke er for stor ansiennitetsforskjell mellom deg og leseren din. Velg «Kjære + tittel + etternavn» hvis en mer formell tone vil være mer passende.

Bruk alltid «Ms» for kvinner som ikke har akademiske eller religiøse titler eller militær rang. Sørg for at du faktisk vet en persons kjønn før du bruker en kjønnsbestemt tittel som «Ms» eller «Mr» (mange navn kan gjøre at du lurer på hva du mener). Sjekk selskapets nettside og søk rundt på LinkedIn for å finne det ut.

Hvis du ikke kan fastslå rekruttererens kjønn, bruk den litt vanskelige «Kjære + fornavn + etternavn». Men hva om du, til tross for din beste innsats med nettbasert etterforskning, ikke engang vet hvem du skal adressere søknaden din til? Ring selskapet og spør. Dette er en stor del av å skrive det perfekte søknadsbrevet.

I det svært usannsynlige tilfellet at du ikke kan fastslå hvem rekruttereren vil være, bruk stillingstittelen deres (hvis du har den) eller funksjonen deres (som en siste utvei). For eksempel, «Kjære nestleder i regnskapsavdelingen» adresserer brevet ditt til en stilling, mens «Kjære ansettelsesansvarlig» kun peker til en funksjon. Unngå «Til den det måtte angå» for enhver pris.

Perfekt hilsen til følgebrev

Kjære Rachel,

3. Åpne det perfekte følgebrevet ditt sterkt

Det perfekte følgebrevet vil fange rekruttererens oppmerksomhet gjennom hilsenen, og deretter fange oppmerksomheten deres med et sterkt åpningsavsnitt. Den perfekte åpningen demonstrerer din entusiasme for jobben, antyder hva du bidrar med, og gjør det klart at du passer godt inn på lang sikt.

Vis entusiasmen din ikke bare gjennom språket du bruker, men også gjennom din kunnskap om bedriften. Slipp inn relevante og aktuelle småting om bedriften i teksten din, men ikke la det virke uoppriktig eller påtvunget. Introduser deg selv og legg frem en nylig prestasjon på jobben.

En prestasjon er bare en kort, vanligvis én-setnings beskrivelse av en handling du gjorde på jobben og fordelene arbeidsgiveren din oppnådde som et resultat. Disse handlingene gjøres oftest som svar på et problem eller en utfordring. Prestasjoner er ideelt sett målbare og kvantifiserende, noe som betyr at de må være konkrete.

Start hver prestasjon med et kommanderende verb, som «skapte», «organiserte» eller «økte». Bruk noe som STAR-metoden for å generere prestasjoner basert på handlingene dine. Kom opp med 3–4 prestasjoner og velg den mest imponerende å inkludere her. De andre vil gå inn i ditt/dine neste avsnitt.

Til slutt, koble sammen punktene og forklar hvordan du kan bruke de samme ferdighetene som førte til prestasjonen din, i stillingen du søker på nå. Gjør dette bare hvis det ikke allerede er åpenbart (slik det ofte er). Dette er en annen utmerket mulighet til å legge til flere resultater fra undersøkelsene dine i selskapet.

Hva om du ikke har betalt arbeidserfaring? Start med din lidenskap for rollen og kunnskapen om selskapet. Ta med en relevant prestasjon fra studiene dine eller eventuelt frivillig arbeid eller praksisplassarbeid du har gjort. Legg til en trosuttalelse som viser hvordan du passer for selskapet og dets uttalte verdier og oppdrag.

Enten du har erfaring eller ikke, er dette tiden for å nevne om du ble anbefalt til stillingen. Å bli anbefalt til rollen er langt fra noe du bør unngå å nevne – det å ansette referanser gir fordeler for bedrifter, og de fleste av dem vet det, så legg alltid navn på dem hvis du kan.

Det skjer mye i det perfekte åpningsavsnittet til et følgebrev, men det gjør alt det gjør med svært få ord. Hold det kort, 40–80 ord – jo færre jo bedre.

Perfekt eksempel på følgebrev: åpningsavsnitt

Jeg ble henrykt over å se annonsen i butikkfasaden deres som annonserte en ledig stilling som barista/leder. I løpet av de siste fem årene, etter å ha jobbet i både store multinasjonale kjeder og små, familieeide kafeer, har jeg fokusert mer og mer på de organisatoriske aspektene ved å drive en kafé. For eksempel utarbeidet jeg nylig en ny, 15 % mer effektiv stillingsliste hos Zaffara's Coffee. Jeg vil gjerne bruke mine ekspertise innen kaffelaging og veiledningserfaring til å hjelpe Beanzos Coffee med å lansere sin andre kafé.

Du trenger ikke å lage noe innhold selv. LiveCareer-søknadsgeneratoren vil automatisk foreslå det beste innholdet til søknadsbrevet ditt med ferdige eksempler og eksperttips.

Lag ditt følgebrev nå følgebrevbygger

4. Fremhev prestasjoner i hoveddelen

Det å skrive det perfekte følgebrevet blir vanskeligere fra nå av. Hoveddelen av følgebrevet ditt vil være en oppsummering av to eller tre av dine prestasjoner. Beskriv disse prestasjonene én etter én. Legg til akkurat nok tekst til at de blir en helhet.

Hvis du ikke har mye eller ingen erfaring, beskriv situasjoner der du har demonstrert ferdigheter som samsvarer med stillingsbeskrivelsen. Kvantifiser disse der det er mulig, selv om det bare er i hvilken skala du gjorde noe (dvs. hvor mange ganger du gjorde det eller hvor mye av noe du gjorde).

Du kan dele denne delen av følgebrevet ditt inn i to avsnitt hvis det ene blir for stort. Enten du lager ett eller to avsnitt, kan du bruke punktlister for å gjøre det enklere å lese og tydelig. Husk at det perfekte følgebrevet er konsist: hold denne delen på 120–200 ord.

Å skrive det perfekte hovedavsnittet i følgebrevet

Jeg er ikke uvant med å lage gjennomgående utmerket kaffe i miljøer med høyt volum og høy energi, og betjente over 40 kunder hver morgenrush (kl. 07.00–10.00) hver ukedag, samtidig som jeg trente opp nye baristaer og holdt øye med de mer yngre ansatte. Med entreprenørskap lykkes jeg med å selge mer enn nesten 35 % av bestillingene på salgsstedet ved å lokke kunder til å kjøpe kjeks og bakverk til kaffen sin, noe som i gjennomsnitt genererte over 700 pund i ekstra inntekter hver måned. Da jeg så at en ny Tarcups Coffee åpnet i vårt område, presset jeg på for implementeringen av en dagens kaffe+kjeks-kombinasjon som endte opp med å øke salget med så mye som 10 % i løpet av det første året, til tross for den ekstra konkurransen.

5. Inkluder en fet skrift med handlingsfremmende budskap

Det perfekte avslutningsavsnittet i følgebrevet etterlater ingen løse tråder hengende, samtidig som det gir rekrutterere en klar indikasjon på hvor ivrig du er etter å gå videre til neste trinn i rekrutteringsprosessen. I tillegg gir det perfekte følgebrevet rekruttereren et konkret neste steg å følge opp med.

Oppsummer prestasjonene dine og knytt dem til fordeler for din potensielle nye arbeidsgiver. Gjør dette bare hvis det ikke allerede er åpenbart. Ikke gjenta deg selv eller overdriv poenget. Som med åpnings- og hovedavsnittene, hold det avsluttende avsnittet kort og konsist: 40–60 ord.

Takk rekruttereren for tiden deres. Å lese gjennom og vurdere søknaden din er bare én av mange ting de må gjøre i sin travle timeplan, og litt takknemlighet kan gjøre mye . Foreslå en oppfølgingssamtale eller et intervju i en selvsikker oppfordring til handling (CTA). Vis frem din bedriftskunnskap.

Perfekte avsluttende avsnitt for følgebrev

Som dere ser, har jeg oppnådd imponerende resultater både som barista og veileder. Jeg tror ferdighetene jeg har tilegnet meg underveis kan være spesielt nyttige for Beanzos når dere lanserer Annerly Road-kafeen for fullt.

Takk for at du tok deg tid til å vurdere søknaden min. Jeg ville vært svært takknemlig for en mulighet til å diskutere mer detaljert nøyaktig hvordan jeg kan hjelpe Beanzos med å nå sine mål.

6. Signer av det perfekte følgebrevet på riktig måte

Når det gjelder å skrive det perfekte følgebrevet, er det ingenting enklere enn å signere. Det betyr ikke at det ikke finnes en riktig måte å gjøre det på. Bruk «Med vennlig hilsen» hvis du adresserte følgebrevet til noen ved navn, og bruk «Med vennlig hilsen» hvis du ikke gjorde det og brukte noe sånt som «Kjære ansettelsesleder».

La et par linjer stå tomme, og skriv deretter inn hele navnet ditt. De tomme linjene er for å gi plass til din håndskrevne signatur. Signer følgebrevet over navnet ditt hvis du skriver det ut og sender det inn i papirformat. La det være plass til overs, selv om du sender det inn elektronisk.

Perfekt eksempel på signering av følgebrev

Med vennlig hilsen,

Caitlin Banks

Husk disse tipsene når du skriver det perfekte følgebrevet

Det perfekte følgebrevet følger riktig brevformat og har alt riktig innhold, det er også helt ordperfekt og satt opp for maksimal lesbarhet. Følgebrevet ditt bør fylle en A4-side og være på totalt 250–400 ord. La margene være på standard 2,5 cm, men bruk mellomrom.

Bruk en skrifttype som er både diskré og profesjonell, som Liberation, Arial, Noto eller til og med Calibri. Hvis du er i tvil, la den stå på standardinnstillingen. Uansett hvilken skrifttype du velger, hold størrelsen låst på 11–12 punktum. Bruk rikelig med hvit plass til å dele opp følgebrevet tydelig i seksjoner, slik at det blir så lesbart som mulig.

Sørg for at det generelle utseendet og oppsettet på søknaden din samsvarer med CV-en din. Begge dokumentene utgjør én jobbsøknad, og utseendet deres bør signalisere dette. Bruk derfor skrifttype, oppsett og farge (hvis noen) for å skape en klar og tydelig forbindelse mellom de to dokumentene.

Korrekturles følgebrevet ditt for stave- og grammatikkfeil. Bruk programvaren du trenger for å oppnå dette, og få noen til å hjelpe deg. Til slutt, lagre arbeidet ditt i PDF-format med mindre du eksplisitt har blitt bedt om noe annet. Dette vil bidra til å beskytte innsatsen du har lagt ned i formateringen av dokumentene dine.

Et følgebrev alene er rett og slett ikke nok – du trenger også en CV som kan virke. Lag CVen din på få minutter. Bare følg veiviseren vår og fyll ut hver CV-seksjon med ferdiglaget innhold. Kom i gang ved å velge en profesjonell CV-mal .

Lag din CV nå CV-bygger

Så nå vet du hvordan du skriver det perfekte følgebrevet. Jobb deg gjennom denne veiledningen steg for steg, og du kan neppe gå feil. Er det noe jeg har dekket som du ønsker mer informasjon om? Legg igjen dine kommentarer, spørsmål og jobbsøkerfaringer i kommentarfeltet nedenfor.

Hvordan vi vurderer innholdet på LiveCareer

Redaksjonsteamet vårt har gjennomgått denne artikkelen for å sikre at den er i samsvar med LiveCareers redaksjonelle retningslinjer . Dette er for å sikre at våre ekspertråd og anbefalinger er konsistente på tvers av alle våre karriereveiledninger og i samsvar med gjeldende standarder og trender for CV- og søknadsskriving. Vi har tillit fra over 10 millioner jobbsøkere, og vi støtter dem på veien til å finne drømmejobben. Hver artikkel innledes med research og gransking for å sikre at innholdet vårt svarer til gjeldende markedstrender og etterspørsel.

Om forfatteren

LiveCareer Redaksjonsteam
LiveCareer Redaksjonsteam

LiveCareer-teamet har delt de beste rådene for å hjelpe deg med å fremme karrieren din. Eksperter fra redaksjonsteamet vårt har skrevet over hundre guider om hvordan du skriver den perfekte CV-en eller søknaden.

Følg oss

Vurder denne artikkelen

Perfect cover letter

Gjennomsnittlig:

Takk for vurdering!
0  (0 Vurdering)

Leter du etter en jobbvinnende CV?

Prøv CV-byggeren vår nå
CV-eksempler laget i vår CV-bygger

Lignende artikler

Slik formaterer du et følgebrev i 2025

Slik formaterer du et følgebrev i 2025

Oppdag hvordan du formaterer et følgebrev. Avdekk de viktigste trinnene og et eksempel på et følgebrevformat fra eksperter, slik at du enkelt kan skreddersy ditt i 2025.

Hvordan skrive et følgebrev i 2025

Hvordan skrive et følgebrev i 2025

Hvordan skriver man et følgebrev til en jobb i 2025? Denne veiledningen gir en trinnvis forklaring og praktiske tips for å skrive et følgebrev.

Våre kunder ble ansatt av: