Gå til innhold

10 beste kundeserviceferdigheter og hvordan du kan forbedre dem

LiveCareer Redaksjonsteam
•  Oppdatert:

Våre kunder ble ansatt av:

Kundeserviceferdigheter er evnene som gjør deg i stand til å møte og forutse kundenes behov samtidig som du gir en positiv og profesjonell opplevelse. Disse ferdighetene er vanligvis sentrert rundt kommunikasjon, empati og problemløsning, og er primært myke ferdigheter som gjelder på tvers av bransjer.

I denne veiledningen finner du en liste over de viktigste kundeserviceferdighetene, sammen med praktiske tips om hvordan du kan utvikle dem og tydelige eksempler på hvordan du kan inkludere kundeserviceferdigheter på CV-en din. Enten du akkurat har begynt eller ønsker å skjerpe styrkene dine, vil denne veiledningen hjelpe deg med å demonstrere din verdi med selvtillit.

Lag en effektiv CV på få minutter. Velg en profesjonell CV-mal og fyll ut alle deler av CV-en din på et blunk ved hjelp av ferdiglaget innhold og eksperttips.

Lag din CV nå

Lag din CV nå kundeserviceferdigheter på en CV

Vi laget eksemplet til høyre ved hjelp av CV-byggeren vår. Se andre gode CV-eksempler som denne.

Skal du utarbeide en ferdighetsliste til en CV? Du vil kanskje også se disse veiledningene:

Kundeserviceferdigheter for CV: eksempel

Vanessa James

Tlf: 0777 777 7777

E-post: vjames_lcuk@gmail.com

LinkedIn: linkedin.com/in/vjames_lcuk

Dedikert og empatisk kundeservicerådgiver med over 6 års erfaring innen kundesupport. Tålmodig og svært kunnskapsrik om produkter og tjenester, med en besluttsomhet om å løse klager ved første kontaktpunkt. Dedikert til å levere positive kundeopplevelser gjennom profesjonell og personlig klagehåndtering.

Arbeidserfaring

Kundeservicerådgiver

Krypton Inc., London

Juli 2017—nå

  • Tilbød kundesupport og klagehåndtering for en organisasjon med over 80 000 kundekontoer i England og Wales.
  • Nå målet om tilbakemelding på klageløsning på 90 % med en gjennomsnittlig poengsum på 95 %+.
  • Løste 85 % av klagene ved første kontaktpunkt, og slo dermed selskapets gjennomsnitt på 75 %.
  • Onboardet og veiledet nye medarbeidere, og bidro til å lage opplæringsmateriell for onboarding.

Kundeserviceassistent

Orange Finance, London

September 2014—juli 2017

  • Tilbød telefonstøtte til over 40 000 kontoinnehavere over hele Sør-England.
  • Oppnådde en gjennomsnittlig svartid på samtaler på fem minutter, og slo dermed teamets mål på syv minutter.
  • Mottok fire skriftlige kundekommentarer for å ha levert en kundeopplevelse av høy kvalitet.
  • Opprettholdt detaljert og oppdatert kunnskap om Orange Finances produkter og tjenestetilbud.

Utdannelse

A-nivåer: Bedriftsøkonomi, generelle studier, nederlandsk, september 2012–juni 2014

Silver Birch College, London

Ferdigheter

  • CRM-programvare. Avansert bruker av Zoho Desk og PureCloud.
  • Konfliktløsning. Roet ned utfordrende kunder og løste de fleste klagene hos FPOC.
  • Tidshåndtering. Overgikk alle tidsbaserte mål for samtaleventing og klageløsning.
  • Motstandskraft. Opprettholdt profesjonalitet og positivitet til tross for høy arbeidsmengde og utfordrende klager.
  • Skriftlig kommunikasjon. Utarbeidet formelle skriftlige svar i samsvar med selskapets stilretningslinjer, samtidig som man sørget for en profesjonell og omsorgsfull tone.

Språk

  • Nederlandsk – flytende

Hva er CV-ferdigheter innen kundeservice?

Kundeserviceferdigheter er evnene og egenskapene som er avgjørende for å kommunisere effektivt med andre, hjelpe kunder og klienter med å møte og forutse kundenes behov og løse problemene deres. Ansatte som samhandler med kunder forventes å vise empati og forståelse, og sørge for at kundene deres får en positiv opplevelse.

Kundeserviceferdigheter er viktige jobbferdigheter i mange bransjer, ikke bare de som spesialiserer seg på kundeservice. Så det å forstå hva kundeserviceferdigheter er og hvordan man demonstrerer disse ferdighetene er nøkkelen til suksess i mange forskjellige karrierer.

Følgende liste over kundeserviceferdigheter anses som essensielle og verdt å føre opp på CV-en din:

  1. Kommunikasjon
  2. Tålmodighet
  3. Aktiv lytting
  4. Positivitet og varme
  5. Oppmerksomhet
  6. Villighet til å forbedre seg
  7. Produktkunnskap
  8. Beslutningstaking
  9. Tilpasningsevne
  10. Tidshåndtering

La oss nå gå dypere inn i hver av disse ferdighetene:

Topp 10 eksempler på gode kundeserviceferdigheter

Innen 2030 anslås det at 2,6 millioner arbeidere vil mangle de grunnleggende ferdighetene som er nødvendige for å levere god kundeservice. Så det å utvikle og være bevisst på de viktigste ferdighetene som trengs for kundeservice vil være til stor nytte for deg, nå og i fremtiden. Her er de viktigste kundeserviceferdighetene du trenger for karrieresuksess.

1. Gode kommunikasjonsevner

Kommunikasjonsevner fortjener absolutt førsteplassen. Til syvende og sist handler det å ha gode kundeserviceferdigheter om evnen til å kommunisere effektivt med kunder. Du må kunne kommunisere effektivt gjennom en rekke kanaler og metoder, ansikt til ansikt, på telefon, på nett, muntlig og skriftlig. Og du må også kunne kommunisere klart og konsist. Gode kommunikasjonsevner er også mangelvare, og rundt en tredjedel av søkerne mangler det grunnleggende.

2. Tålmodighet

Tålmodighet er utvilsomt en av de viktigste ferdighetene som kreves for kundeservice. Sinte kunder tar ofte ut frustrasjonene sine over et produkt eller en tjeneste på personen de snakker med. Å ta det personlig kan påvirke ditt eget velvære og din evne til å gjøre jobben din effektivt negativt. Husk at du ikke er årsaken til sinne deres, og at ved å forbli rolig og profesjonelt løse problemene deres kan du snu det sinnet til en positiv opplevelse. Og den positive opplevelsen er stor forretning, 65 % av kundene sier at den har mer innflytelse på deres syn på et merke enn reklame.

3. Aktiv lytting

Aktiv lytting er en del av kommunikasjonsferdigheter og et av de sterkeste eksemplene på god kundeservice. Kommunikasjon er tross alt en toveis gate. Det er viktig å sørge for at du virkelig lytter til kundene dine for å forstå deres behov. Dette inkluderer å få dem til å føle at de blir lyttet til ved å bruke bekreftende språk for å oppmuntre dem. Forsterk dette og sørg for at du har hele bildet ved å bruke åpne spørsmål for å få frem ytterligere informasjon og omformulere kundens fortelling tilbake til dem for å sikre at du har forstått det riktig.

4. Positivitet og varme

Holdning er en viktig faktor for å ha ferdighetene som trengs for kundeservice. Og positivitet er også bra for bunnlinjen, med 65 % av kundene som rapporterer at de brukte mer penger hos et selskap på grunn av en historie med positive kundeserviceopplevelser. Vær optimistisk samtidig som du opprettholder empati med kundene, og bruk positivt språk for å styre samtaler. Fokuser på hva som kan gjøres i stedet for hva som ikke kan gjøres.

5. Oppmerksomhet

Denne kundeserviceferdigheten er relatert til aktiv lytting og positivitet, men den er subtilt annerledes. Oppmerksomhet er evnen til å få en kunde til å føle at de virkelig blir tatt hensyn til som individ, og at deres behov blir anerkjent. Dyrk oppmerksomhet ved å ha ekte kommunikasjon med hver enkelt kunde, ikke bare hold deg til skriftlige svar som kan virke generiske og upersonlige. Og igjen, dette lønner seg også i forretningsmessig forstand. 64 % av kundene rapporterer at kundeopplevelse er viktigere enn pris når de foretar et kjøp.

6. Villighet til å forbedre seg

Å fortsette å levere eksepsjonelle ferdigheter innen kundeservice er en kontinuerlig prosess. Det er viktig å utvikle og forbedre ferdighetene dine for at du og arbeidsgiveren din skal kunne fortsette å levere det aller beste. Kundenes forventninger og kommunikasjonsteknologier er i stadig endring og utvikling. Og hvis du ikke klarer å levere, er det mer sannsynlig enn noen gang at du taper på noe. 76 % av kundene rapporterer at det er enklere enn det noen gang har vært å flytte virksomheten sin andre steder og finne et selskap som dekker deres behov.

7. Produktkunnskap

Produktkunnskap er en annen viktig ferdighet for kundeservice. Ingenting er mer frustrerende for en kunde enn å ha å gjøre med noen som mangler et grunnleggende nivå av forståelse av produktene og tjenestene arbeidsgiveren deres tilbyr. Det hindrer deg i å forstå en kundes problemer og i å kunne foreslå effektive løsninger. Så det er viktig at du kan bevise at du er oppdatert på bedriftens retningslinjer, prosesser, produkter og tjenester.

8. Beslutningstaking

Besluttsomhet spiller en viktig rolle i enhver liste over kundeserviceferdigheter. Du må kunne bestemme den beste fremgangsmåten for å løse kundenes problemer. Hvordan løser du problemet? Kan du tilby en løsning på stedet, eller må du eskalere? Hva annet kan du gjøre for å hjelpe kunden med å få en bedre opplevelse? Alle disse spørsmålene er viktige hensyn, og du må kunne ta en rask og bestemt beslutning ved å bruke dine kritiske tenkeevner .

9. Tilpasningsevne

Å ha gode kundeserviceferdigheter betyr å kunne håndtere andre mennesker effektivt. Og vi mennesker er notorisk uforutsigbare. Hver kunde har unike behov, og hver dag vil bringe nye utfordringer. Den samme personen kan kommunisere med deg på forskjellige måter, avhengig av omstendighetene deres den aktuelle dagen. Lignende situasjoner fører til at forskjellige kunder reagerer på forskjellige måter, så det er viktig at du har fleksibiliteten til å håndtere forskjellige situasjoner på forskjellige måter.

10. Tidsstyringsferdigheter

Tidshåndtering er sannsynligvis ikke det første som dukker opp i tankene når det gjelder ferdigheter som trengs for kundeservice. Men å kunne administrere tiden din effektivt er en viktig faktor. Du må tilby god service til kunden du har å gjøre med akkurat nå, men det vil alltid være andre kunder som venter. Det er viktig å vite hvordan du skal håndtere hver kunde effektivt og raskt. Du må også vite når du skal eskalere problemet eller sende det videre hvis du ikke kan løse det selv. Denne ferdigheten hjelper deg med å hjelpe så mange kunder som mulig og unngå å forverre situasjoner på grunn av manglende respons. Og hvis du jobber i en spesialisert kundeservicerolle, er det stor sjanse for at du har tidsbaserte mål.

Et sterkt CV-sammendrag vil overbevise rekruttereren om at du er den perfekte kandidaten. Spar tid og velg en ferdiglaget personlig erklæring skrevet av karriereeksperter og juster den til dine behov iLiveCareer CV-byggeren .

Lag din CV nå CV-bygger

Selv om kundeserviceferdigheter er viktige, er det også viktig å vurdere andre verdifulle ferdigheter. Etter å ha analysert 6 millioner CV-er opprettet i CV-byggeren vår, identifiserte vi de 10 mest vanlige ferdighetene totalt sett*:


  • Aktiv lytting
  • Kommunikasjon
  • Problemløsning
  • Rolig under press
  • Offentlig tale
  • Produktkunnskap
  • Dataanalyse
  • Teamledelse og motivasjon
  • Prosjektledelse
  • Kvalitetssikring

*Dataene kommer fra en periode på de siste 12 månedene (august 2023–august 2024).

Slik inkluderer du kundeserviceferdigheter på CV-en din

Når du har jobbet hardt med å utvikle og forbedre ferdighetene dine innen kundeservice, må du vite hvordan du inkluderer dem i CV-en din. Først skal du se hvordan du inkluderer kundeserviceferdigheter i et standard CV-format, seksjon for seksjon. Deretter vil du se en liste over gode ferdigheter som kundeservicerådgiver som du kan inkludere i CV-en din.

1. Begynn med CV-sammendraget ditt

Også kjent som CV-profilen din eller personlig erklæring , er det det korte avsnittet som fungerer som innledningen til CV-en din . Så vis at du har ferdighetene som trengs for kundeservice helt fra starten av. Ta med stillingstittelen din, hvor mye erfaring du har, og en imponerende prestasjon eller ferdighet relatert til kundeservice.

Eksempel på CV for kundeserviceferdigheter – personlig profil

Dedikert og empatisk kundeservicerådgiver med over 6 års erfaring innen kundesupport. Tålmodig og svært kunnskapsrik om produkter og tjenester, med en besluttsomhet om å løse klager ved første kontaktpunkt. Dedikert til å levere positive kundeopplevelser gjennom profesjonell og personlig klagehåndtering.

2. Fremhev prestasjoner i arbeidserfaringsdelen din

Arbeidserfaringsdelen din bør aldri bare være en liste over dine ansvarsområder. Bruk den til maksimal effekt ved å fremheve prestasjoner og profesjonelle prestasjoner som beviser dine kundeserviceferdigheter.

Hver oppføring i arbeidshistorikken din bør ha 4–6 punkter som beskriver jobben. Start dem med handlingsverb på CV-en og strukturer dem ved å bruke prestasjonsutsagn. Med andre ord, ikke bare si hva du gjorde, forklar hvor bra du gjorde det. Og kvantifiser dine prestasjoner og ansvar med tall der det er mulig. Til slutt, les stillingsannonsen, se hvilken kundeserviceerfaring som kreves, og sørg for at du målretter din egen erfaring og dine prestasjoner mot de spesifikke jobbkravene.

Eksempel på CV for kundeservice – arbeidserfaring

Kundeserviceassistent

Orange Finance, London

September 2014—juli 2017

  • Tilbød telefonstøtte til over 40 000 kontoinnehavere over hele Sør-England.
  • Oppnådde en gjennomsnittlig svartid på samtaler på fem minutter, og slo dermed teamets mål på syv minutter.
  • Mottok fire skriftlige kundekommentarer for å ha levert en kundeopplevelse av høy kvalitet.
  • Opprettholdt detaljert og oppdatert kunnskap om Orange Finances produkter og tjenestetilbud.

3. Skriv en skreddersydd ferdighetsdel

CV-ferdighetsdelen din følger utdanningsdelen din. Det er fristende å bare slenge inn så mange kundeserviceferdigheter som du kan tenke deg, men det vil ikke være til noen fordel for rekrutterere. Og mer praktisk sett bør du sikte mot en CV-lengde på 1–2 sider, slik at du er begrenset av plass. Du må skrive en ferdighetsdel som er konsis og skreddersydd for hver spesifikke jobb du søker på.

Gjør dette ved å se på stillingsannonsen igjen, denne gangen noter alle de spesifikke kundeserviceferdighetene som kreves. Inkluder deretter 5–10 av dine egne ferdigheter på CV-en din, og målrett dem så tett som mulig mot jobbkravene. Og legg til en kort setning til hver ferdighet med bevis på hvordan du demonstrerer den.

Føler du at ferdighetene dine er din sterkeste ressurs som kandidat? Vurder å skrive en ferdighetsbasert CV som fremhever dine evner i stedet for spesifikke prestasjoner.

Eksempel på CV for kundeserviceferdigheter – ferdighetsdelen

  • CM-programvare. Avanserte brukere av Zoho Desk og PureCloud.
  • Konfliktløsning. Roet ned utfordrende kunder og løste de fleste klagene hos FPOC.
  • Tidshåndtering. Overgikk alle tidsbaserte mål for samtaleventing og klageløsning.
  • Motstandskraft. Opprettholdt profesjonalitet og positivitet til tross for høy arbeidsmengde og utfordrende klager.
  • Skriftlig kommunikasjon. Utarbeidet formelle skriftlige svar i samsvar med selskapets stilretningslinjer, samtidig som man sørget for en profesjonell og omsorgsfull tone.

4. Inkluder flere seksjoner

Å bevise at du har gode kundeserviceferdigheter stopper ikke med ferdighetsdelen din. Å legge til ekstra deler på CV-en din gir deg flere sjanser til å vinne over ansettelsesansvarlig med dine evner. Det bidrar også til å få deg til å skille deg ut som kandidat ved å gå utover standard CV-oppsett .

Eksempel på CV for kundeserviceferdigheter – flere deler

Språk

  • Nederlandsk – flytende

10 tips for å forbedre kundeserviceferdighetene dine

Som jeg allerede har nevnt, er det å levere god kundeservice en kontinuerlig læringsprosess. Ved å gjennomføre formell opplæring og være bevisst på måten du samhandler med kunder på, kan du utvikle gode kundeserviceferdigheter. Slik forbedrer du ferdighetene dine innen kundeservice:

1. Dra nytte av interne opplæringsmuligheter

Arbeidsgivere er altfor bevisste på behovet for høyt kvalifisert arbeidsstyrke. Flere og flere bedrifter tilbyr omfattende opplæringsprogrammer til sine ansatte, så spør sjefen din hvilke muligheter som finnes.

2. Undersøk nettbasert opplæring

Selv om arbeidsgiveren din ikke tilbyr opplæringen du trenger, har det aldri vært et bedre tidspunkt å ta initiativ og finne opplæringsmuligheter selv. Og alt er lett tilgjengelig på nett. Som med alle opplæringsmuligheter, gjør imidlertid din due diligence og sjekk om leverandøren du ser på er skikkelig akkreditert. Og sjekk uavhengige vurderingstjenester som Trustpilot for å se meningene til folk som har tatt kurset tidligere.

3. Få råd om statlig støttet opplæring

Den britiske regjeringen har en nyttig portal med et vell av informasjon om karriereferdigheter og opplæring. Ta en titt for å finne ut mer om hvordan du kan forbedre kundeserviceferdighetene dine.

4. Vis empati med kundene dine

Mange av kundeserviceferdighetene du har sett er direkte relatert til evnen til å føle empati med kunder. Hvis du jobber med å forstå og identifisere deg med følelsene kunden opplever og reagerer deretter, vil din tilnærming til kundeservice forbedres som et resultat.

5. Forbedre dine vanskelige ferdigheter

Kundeservice består hovedsakelig av myke ferdigheter , men for å levere dem effektivt må du også friske opp de harde ferdighetene dine. Lær å bruke utstyret, programvaren og systemene som er knyttet til kundeserviceoppgaver, slik at du kan hjelpe kunder med maksimal hastighet og effektivitet.

6. Bruk tilbakemeldinger

Lytt til tilbakemeldinger fra ledere og kolleger, og hvis du ikke får nok, be om det. Deretter iverksett tiltak for å adressere eventuelle forbedringsområder. Legg også merke til tilfredshetsmålinger som arbeidsgiveren din har samlet inn for å identifisere ytterligere forbedringsområder. Mange kundeservicefokuserte bransjer legger mye arbeid i å innhente tilbakemeldinger fra kunder, bruk resultatene til din fordel som en mulighet til å forbedre deg.

7. Ta kundeservice på alvor

Det er altfor lett å avfeie gode kundeserviceferdigheter. Du tenker kanskje at du er i en rolle som ikke er kundeorientert, eller at du jobber for et selskap som ikke tilbyr B2C-produkter og -tjenester. Men selv når du utelukkende har med andre bedrifter å gjøre, er de også kundene dine. Og kundeserviceferdigheter vil gjøre deg i stand til å håndtere dine egne kolleger mer profesjonelt også. Nesten alle roller innebærer elementer av kundeservice.

8. Lær å si unnskyld

Dessverre innebærer en stor del av ferdighetene innen kundeservice å håndtere kunder som føler at et selskap eller en organisasjon har sviktet dem. Selv om feilen ikke er din feil, er det viktig å kunne be om unnskyldning. For det første er det jobben din, og for det andre er det mye lettere å håndtere en kunde som føler seg tilfredsstilt.

9. Løs problemet

Det virker åpenbart, men det er utrolig frustrerende for kunder når de blir overtalt med unnskyldninger og bombardert med detaljerte tekniske forklaringer på hvorfor problemet deres oppsto. Kunder vil bare at problemene deres skal løses raskt og effektivt. Så fokuser alltid på å lytte til kunden for å finne ut nøyaktig hva problemet er, og tilby deretter en løsning selv, eller hvis du ikke kan, send den videre til en kollega som kan.

10. Behold roen og fortsett

Det er tidløse råd for livet og for å utvikle ferdigheter som trengs for kundeservice. Behold roen, vær tettsittende og ikke ta kundeoppførsel personlig. Vær positiv og profesjonell til enhver tid for å forhindre at problemer eskalerer ut av kontroll. Og når du har med en kunde å gjøre ansikt til ansikt, involverer det også kroppsspråket ditt, så vær åpen og vennlig.

Du trenger ikke å være ekspert på CV-skriving. ILiveCareers CV-bygger finner du ferdiglaget innhold for alle bransjer og stillinger, som du deretter kan legge til med et enkelt klikk.

Lag din CV nå CV-bygger

Takk for at du leste. Vi er også opptatt av å levere god kundeservice, så hvis du har noen spørsmål om denne artikkelen eller trenger hjelp med å demonstrere dine egne ferdigheter, kan du spørre i kommentarfeltet, så hjelper vi deg gjerne.

*Dataene ble samlet inn fra juli 2023 til juni 2024.

Hvordan vi vurderer innholdet på LiveCareer

Redaksjonsteamet vårt har gjennomgått denne artikkelen for å sikre at den er i samsvar med LiveCareers redaksjonelle retningslinjer . Dette er for å sikre at våre ekspertråd og anbefalinger er konsistente på tvers av alle våre karriereveiledninger og i samsvar med gjeldende standarder og trender for CV- og søknadsskriving. Vi har tillit fra over 10 millioner jobbsøkere, og vi støtter dem på veien til å finne drømmejobben. Hver artikkel innledes med research og gransking for å sikre at innholdet vårt svarer til gjeldende markedstrender og etterspørsel.

Om forfatteren

LiveCareer Redaksjonsteam
LiveCareer Redaksjonsteam

LiveCareer-teamet har delt de beste rådene for å hjelpe deg med å fremme karrieren din. Eksperter fra redaksjonsteamet vårt har skrevet over hundre guider om hvordan du skriver den perfekte CV-en eller søknaden.

Følg oss

Vurder denne artikkelen

Customer service skills

Gjennomsnittlig:

Takk for vurdering!
0  (0 Vurdering)

Leter du etter en jobbvinnende CV?

Prøv CV-byggeren vår nå
CV-eksempler laget i vår CV-bygger

Lignende artikler

Slik formaterer du et følgebrev i 2025

Slik formaterer du et følgebrev i 2025

Oppdag hvordan du formaterer et følgebrev. Avdekk de viktigste trinnene og et eksempel på et følgebrevformat fra eksperter, slik at du enkelt kan skreddersy ditt i 2025.

Hvordan skrive et følgebrev i 2025

Hvordan skrive et følgebrev i 2025

Hvordan skriver man et følgebrev til en jobb i 2025? Denne veiledningen gir en trinnvis forklaring og praktiske tips for å skrive et følgebrev.

Våre kunder ble ansatt av: