Gå til innhold

8 eksempler på CV-skriving for finans

LiveCareer Redaksjonsteam
•  Oppdatert:

Våre kunder ble ansatt av:

Enten du håndterer små tall eller enorme summer, er én ting klart: konkurransen er hard, og din økonomi-CV må vise at du er kandidaten alle er ute etter. Førsteinntrykk teller, og du har bare noen få sekunder på deg til å lage ditt.

I denne veiledningen lærer du hvordan du skriver en finans-CV som gir overskudd. Få eksempler på finans-CV-er, pluss en mal for finans-CV du kan kopiere og bruke.

Lag en effektiv CV på få minutter. Velg en profesjonell CV-mal og fyll ut alle deler av CV-en din på et blunk ved hjelp av ferdiglaget innhold og eksperttips.

Lag din CV nå

Vi laget eksemplet til høyre ved hjelp av CV-byggeren vår. Se andre gode CV-eksempler som denne.

Mal for CV for økonomi

Sofia Charlton

Finansspesialist

Telefon: 070 1821 5269

E-post: sofiacharlton@jmail.com

LinkedIn: linkedin.com/in/SofiaCharlton321

Personlig uttalelse

Nøyaktig og kostnadsbesparende finansspesialist med over 6 års kommersiell erfaring. Dokumentert erfaring med å identifisere investeringsmuligheter som betaler seg selv, som i tilfellet med GloCare, sikre kontrakter på over 10 millioner pund som i tilfellet med Jones Construction, og øke prognosenøyaktigheten med opptil 30 %. Ønsker å utnytte den brede basen av kommersiell erfaring til å bli intern spesialist hos Walfour Inc. og identifisere ekspansjonsmuligheter i tråd med de som er skissert i selskapets misjon.

Arbeidserfaring

Finansspesialist

Trygg Finans, London

November 2018—nå

  • Implementerte en ny årlig prognosemodell, 30 % mer nøyaktig enn den forrige.
  • Tilbydde økonomisk ekspertise og rådgivning for å hjelpe Jones Construction med å sikre en bedriftskontrakt verdt 12 millioner pund over to år.
  • Utførte revisjon og analyse av RT Holdings, som ga anbefalinger for restrukturering som gjorde det mulig for dem å unngå konkursbehandling og muligens konkurs etter covid.
  • Identifiserte investeringsmulighet for en klient i skjønnhetsbransjen, GloCare, som førte til et oppkjøp på 1 million pund, og etter 3 måneder med intensiv markedsføring har den allerede lønnet seg.
  • Innsendt kvartalsvise og årlige økonomiske rapporter til selskapets ledelse, og rost for detaljer og nøyaktighet av styret to ganger.
  • Forhandlet frem forbedrede kontrakter med underleverandører til Greenvale Development, noe som økte fortjenestemarginen med 3,8 %
  • Informerte og forberedte finansdirektøren og administrerende direktøren til klientmøter på toppnivå over 50 ganger.

Trainee-økonomirådgiver

Smith Regnskap, Blockley

August 2014—oktober 2018

  • Leverte inn moms- og selskapsskattemeldinger til HMRC for over 250 selvstendig næringsdrivende og små bedriftskunder med 100 % nøyaktighet.
  • Sparte 3 timer arbeid per uke ved å innføre et nytt lønnssystem, og reduserte klager med 50 % i løpet av to måneder.
  • Innsending av moms- og CIS-meldinger, partnerskaps- og personlige selvangivelser med 100 % nøyaktighet og i tide.

Utdannelse

Mastergrad i økonomi, juni 2014

London School of Economics, London, Storbritannia

BSc i økonomi, juni 2011

London School of Economics, London, Storbritannia

Sertifiseringer

  • Sertifikat i grønn og bærekraftig finans, Chartered Banker Institute, 2021
  • Diplom som autorisert bankmann, Chartered Banker Institute, 2019
  • Diplom i investeringsrådgivning, Chartered Institute for Securities & Investment, 2015
  • Xero-sertifisert rådgiver, 2014

Ferdigheter

  • Økende driftseffektivitet
  • Kommersiell finansiering
  • Risikostyring
  • Prognoser
  • MI/lovpålagt rapportering

Språk

  • Kinesisk – Flytende
  • Portugisisk – Nybegynner
  • Italiensk – mellomnivå

CV for økonomiansvarlig

David Connors

Finanssjef

Telefon: 073 9812 3467

E-post: david.connors@email.com

LinkedIn: linkedin.com/in/davidconnors

Personlig uttalelse

Strategisk og resultatorientert finanssjef med over 10 års erfaring innen bedriftsfinansiering og budsjettering. Dokumentert ekspertise innen økonomisk planlegging, kostnadsreduksjon og risikostyring. Ledet et finansteam hos Sterling Holdings med suksess, optimalisert kontantstrøm og reduserte driftskostnadene med 15 %. Ønsker å utnytte lederegenskaper for å drive økonomisk effektivitet hos Redwood Capital.

Arbeidserfaring

Finanssjef

Sterling Holdings, London

Januar 2018–nå

  • Ledet et team på fem økonomimedarbeidere med ansvar for budsjettering og finansstrategi.
  • Implementerte kostnadskontrolltiltak som reduserte de årlige driftskostnadene med 1,2 millioner pund.
  • Utviklet prognosemodeller som forbedret nøyaktigheten i økonomisk planlegging med 20 %.
  • Forhandlet nye leverandørkontrakter, noe som økte profittmarginene med 5 %.
  • Leder implementeringen av et ERP-system, som forbedrer effektiviteten i den økonomiske rapporteringen.

Senior finansanalytiker

Willow & Co., Birmingham

Juli 2014–desember 2017

  • Analyserte regnskapet for å gi innsikt som økte omsetningen med 8 %.
  • Gav strategiske investeringsanbefalinger, og sikret 10 millioner pund i kapitalfinansiering.
  • Ledet interne økonomiske revisjoner, og sikret samsvar med regelverk.

Utdannelse

MBA i finans, 2014

Universitetet i Birmingham, Storbritannia

BSc Regnskap og Finans, 2012

Universitetet i Birmingham, Storbritannia

Sertifiseringer

  • CIMA (Chartered Institute of Management Accountants), 2016

Ferdigheter

  • Strategisk økonomisk planlegging
  • Strategier for kostnadsreduksjon
  • Teamledelse
  • ERP-implementering
  • Compliance og risikostyring

Lederskap og prestasjoner

  • Veiledet fem yngre finansmedarbeidere, hvorav to ble forfremmet i løpet av et år.
  • Holdte økonomiske workshops om budsjettering og kostnadsoptimalisering.

CV for finansanalytiker

Jessica Patel

Finansanalytiker

Telefon: 078 2514 7893

E-post: jessica.patel@email.com

LinkedIn: linkedin.com/in/jessicapatel

Personlig uttalelse

Detaljorientert finansanalytiker med over 5 års erfaring innen finansiell modellering, dataanalyse og investeringsforskning. Solid erfaring med å identifisere kostnadsbesparende muligheter og optimalisere porteføljeytelsen. Ønsker å bidra med analytisk ekspertise til Everest Finance i et miljø med høy vekst.

Arbeidserfaring

Finansanalytiker

Horizon Capital, Manchester

Mars 2019–nå

  • Gjennomførte en grundig økonomisk analyse som førte til en økning i investeringsavkastningen på 12 %.
  • Utviklet finansielle modeller for å støtte fusjoner og oppkjøp (M&A).
  • Bistod med å utarbeide rapporter for toppledelsen og interessenter.
  • Forbedret datanøyaktighet i finansrapportering, noe som reduserer feil med 30 %.

Junior finansanalytiker

Brightstone Consulting, Liverpool

August 2016–februar 2019

  • Analyserte selskapets balanser og resultatregnskap for kunder.
  • Gav innsikt som resulterte i kostnadsbesparelser på £500 000 for en stor klient.
  • Bistod med risikovurdering og verdsettelsesrapporter.

Utdannelse

Mastergrad i finans, 2016

Universitetet i Manchester, Storbritannia

BSc i økonomi, 2014

Universitetet i Manchester, Storbritannia

Sertifiseringer

  • CFA Nivå II-kandidat, 2024

Ferdigheter

  • Finansiell modellering
  • Dataanalyse
  • Investeringsstrategi
  • Risikovurdering
  • Excel og SQL

Programvareferdigheter

  • Dyktige i Tableau, Bloomberg og Python for finans

Finans-CV for regnskapsførere

Ryan Thompson

Regnskapsfører

Telefon: 074 2391 7654

E-post: ryan.thompson@email.com

LinkedIn: linkedin.com/in/ryanthompson

Personlig uttalelse

Detaljorientert og resultatorientert autorisert regnskapsfører med over 7 års erfaring innen økonomisk rapportering, skatteoverholdelse og revisjonshåndtering. Dokumentert evne til å effektivisere regnskapsprosesser, redusere skatteforpliktelser og forbedre økonomisk åpenhet. Hos Grant & Myers implementerte jeg et nytt automatisert regnskapssystem som reduserte rapporteringstiden med 30 %, noe som forbedret effektiviteten betydelig. Dyktig på å håndtere månedsavslutninger, overholdelse av lover og kontantstrømanalyse. Ønsker å bruke min ekspertise hos Hamilton Group til å forbedre deres økonomiske drift og rapporteringsnøyaktighet.

Arbeidserfaring

Regnskapsfører

Grant & Myers, Leeds

Juni 2017–nå

  • Administrerte måneds- og årsregnskap for en portefølje på over 30 bedriftskunder, og sikret 100 % samsvar med IFRS og UK GAAP.
  • Utviklet og implementerte kostnadsreduserende skattestrategier, noe som resulterte i en reduksjon på 8 % i skatteforpliktelser for SMB-kunder.
  • Ledet overgangen til et skybasert regnskapssystem (Xero og QuickBooks), og reduserte manuelle behandlingsfeil med 25 %.
  • Gjennomførte økonomiske revisjoner for mellomstore bedrifter, og identifiserte viktige områder for kostnadsbesparelser og effektivitetsforbedringer.
  • Veiledet et team på tre yngre regnskapsførere, og ga veiledning og teknisk støtte for å forbedre teamets ytelse.

Junior regnskapsfører

Morrison & Partners, Leeds

September 2014–mai 2017

  • Bistod med utarbeidelse av regnskap og skattemeldinger for enkeltpersonforetak og aksjeselskaper.
  • Avstemte bankutskrifter, leverandørgjeld og kundefordringer, og sikret 100 % nøyaktighet i økonomiske transaksjoner.
  • Støttet eksterne revisjoner ved å samle økonomiske data og verifisere støttedokumentasjon.

Utdannelse

Mastergrad i regnskap og finans, 2014

Universitetet i Leeds, Storbritannia

BSc Regnskap og Finans, 2012

Universitetet i Leeds, Storbritannia

Sertifiseringer

  • ACCA (Foreningen av autoriserte regnskapsførere), 2018
  • Xero-sertifisert rådgiver, 2017

Ferdigheter

  • Skatteregnskap og samsvar
  • Finansiell rapportering
  • Samsvar med IFRS og UK GAAP
  • Revisjon og risikostyring
  • Budsjettering og prognoser
  • Kontantstrømanalyse

Språk

  • Fransk – mellomnivå

prestasjoner

  • Tildelt prisen for beste regnskapsfører i 2020 hos Grant & Myers for implementering av forbedringer av økonomiske prosesser.

CV for økonomiassistent

Emily Roberts

Finansassistent

Telefon: 073 5621 8904

E-post: emily.roberts@email.com

LinkedIn: linkedin.com/in/emilyroberts

Personlig uttalelse

Svært organisert og proaktiv økonomiassistent med 3 års erfaring innen kontoavstemming, fakturabehandling og støtte til økonomisk rapportering. Dyktig i å administrere utgifter, behandle betalinger og bistå med månedsavslutninger. Hos MetroBank introduserte jeg et forbedret system for utgiftssporing som reduserte avvik med 20 %. Jeg ønsker å utnytte min oppmerksomhet på detaljer og problemløsningsevner i et dynamisk økonomiteam hos Sterling Advisory Group.

Arbeidserfaring

Finansassistent

MetroBank, Nottingham

Juli 2021–nå

  • Avstemte bankutskrifter, leverandørgjeld og kundefordringer for å sikre økonomisk nøyaktighet.
  • Bistod med budsjettutarbeidelse og utgiftsoppfølging, og reduserte økonomiske avvik med 20 %.
  • Administrerte fakturabehandling, og sørget for at alle betalinger ble gjort i tide og innenfor budsjett.
  • Støttet økonomiavdelingen i utarbeidelsen av månedlige og kvartalsvise økonomiske rapporter for toppledelsen.
  • Samarbeidet med leverandører og leverandørleverandører for å løse faktureringsproblemer og betalingsavvik.

Finanspraktikant

Abbott & Smith Regnskapsførere, Nottingham

Mars 2020–juni 2021

  • Bistod med dataregistrering og økonomisk journalføring, samt vedlikehold av et organisert system for skattemelding.
  • Gav støtte til mva-beregninger og innlevering av selvangivelse.
  • Bidro til å gjennomføre økonomiske revisjoner, verifisere fakturaer og sikre samsvar.

Utdannelse

BSc Finans og regnskap, 2020

Nottingham Trent University, Storbritannia

Sertifiseringer

  • AAT Nivå 3 Diplom i Regnskap, 2022

Ferdigheter

  • Bankavstemming
  • Leverandørgjeld og kundefordringer
  • Fakturabehandling
  • Budsjetteringsstøtte
  • Finansiell rapportering
  • MS Excel og QuickBooks

Språk

  • Spansk – Nybegynner

Frivillig erfaring

  • Kasserer for en lokal veldedighetsøkonomikomité, med et årlig budsjett på 15 000 pund.

CV for regnskapsfører

Adam Spencer

Finansiell regnskapsfører

Telefon: 077 8234 6754

E-post: adam.spencer@email.com

LinkedIn: linkedin.com/in/adamspencer

Personlig uttalelse

Høyt kvalifisert regnskapsfører med over 6 års erfaring innen finansiell rapportering, samsvar med lover og internrevisjon. Dokumentert ekspertise innen finansiell kontroll, budsjettutarbeidelse og risikovurdering. Hos Stratford Holdings spilte jeg en nøkkelrolle i å optimalisere nøyaktigheten av finansiell rapportering, og reduserte rapporteringsfeil med 35 %. Jeg ønsker å utnytte min økonomiske ekspertise og analytiske tankegang til å støtte den økonomiske driften i Lexington Group.

Arbeidserfaring

Finansiell regnskapsfører

Stratford Holdings, London

Mai 2019–nå

  • Ledet årsregnskapsrapportering i samsvar med IFRS og UK GAAP.
  • Ledet interne revisjoner og samarbeidet med eksterne revisorer for å sikre 100 % samsvar med regelverket.
  • Implementerte økonomiske kontroller som reduserte risikoen for svindel og forbedret den økonomiske nøyaktigheten.
  • Hadde tilsyn med konsolideringsregnskapet for flere datterselskaper, og sørget for korrekte avstemminger mellom konsernene.
  • Bistod med budsjettprognoser, og forbedret økonomisk planlegging med 15 %.

Assisterende regnskapsfører

Winters & Co. Finans, London

April 2016–april 2019

  • Bistod med utarbeidelse av resultatregnskap, balanseregnskap og skattemeldinger.
  • Utførte variansanalyser for å følge opp økonomisk ytelse mot prognoser.
  • Gav anbefalinger for kostnadsbesparende tiltak, som reduserte driftskostnadene med 10 %.

Utdannelse

Mastergrad i finansregnskap, 2016

Universitetet i London, Storbritannia

BSc i økonomi og regnskap, 2014

Universitetet i London, Storbritannia

Sertifiseringer

  • ACA (Associert autorisert regnskapsfører), 2020

Ferdigheter

  • Lovpålagt og finansiell rapportering
  • Konsolideringsregnskap
  • Budsjettering og prognoser
  • Samsvar med IFRS og britisk GAAP
  • Risikostyring og internrevisjoner
  • Avansert Excel og SAP

Språk

  • Tysk – Flytende

CV for finansiell revisor

Nathan Lloyd

Revisor

Telefon: 078 4231 7843

E-post: nathan.lloyd@email.com

LinkedIn: linkedin.com/in/nathanlloyd

Personlig uttalelse

Svært analytisk revisor med over 7 års erfaring innen intern og ekstern revisjon, risikovurdering og compliance på tvers av bank og bedriftsfinans. Dyktig på å identifisere økonomiske avvik, sikre samsvar med regelverk og effektivisere økonomiske prosesser for å forbedre driftseffektiviteten. Hos Deloitte UK utførte jeg høyrisiko-finansielle revisjoner for FTSE 100-selskaper, der jeg identifiserte og løste compliance-problemer verdt over 2 millioner pund. Jeg ønsker å utnytte min ekspertise hos Horizon Advisory Group for å forbedre internkontroll og økonomisk integritet.

Arbeidserfaring

Seniorrevisor

Deloitte Storbritannia, London

September 2018–nå

  • Ledet omfattende risikobaserte revisjoner for profilerte bedriftskunder, og sikret full samsvar med IFRS og UK GAAP.
  • Identifiserte og løste økonomiske avvik på til sammen 2,3 millioner pund, noe som reduserte selskapets økonomiske risikoer.
  • Utviklet nye interne revisjonsprosedyrer, noe som reduserte revisjonsbehandlingstiden med 20 % samtidig som nøyaktigheten ble forbedret.
  • Gav veiledning fra myndighetene om samsvar med FCA og HMRC for multinasjonale selskaper.
  • Trente og veiledet juniorrevisorer, noe som forbedret teamets produktivitet og tekniske ekspertise.

Juniorrevisor

KPMG, Manchester

Juni 2015–august 2018

  • Bistod i rettsmedisinske regnskapsundersøkelser, og avdekket svindelrisiko i bedriftsregnskaper.
  • Gjennomførte revisjon av regnskaper og ga viktige anbefalinger for å redusere risikoer.
  • Gjennomgikk økonomiske kontroller og prosesser, og forbedret intern etterlevelse for over 30 kunder.

Utdannelse

Mastergrad i revisjon og risikostyring, 2015

Universitetet i Manchester, Storbritannia

BSc Regnskap og Finans, 2013

Universitetet i Manchester, Storbritannia

Sertifiseringer

  • Sertifisert internrevisor (CIA), 2020
  • Foreningen av autoriserte regnskapsførere (ACA), 2018

Ferdigheter

  • Interne og eksterne revisjoner
  • Risikovurdering og samsvar
  • IFRS og britisk GAAP
  • Svindeldeteksjon
  • Analyse av regnskap
  • SOX- og FCA-samsvar

Språk

  • Tysk – Flytende

Store prestasjoner

  • Ledet en høyprofilert FCA-revisjon, og sikret samsvar med regelverket for en finansinstitusjon verdt 5 milliarder pund.

CV for økonomistyring for regnskapsførere

Laura Bennett

Regnskapsfører

Telefon: 075 6342 9274

E-post: laura.bennett@email.com

LinkedIn: linkedin.com/in/laurabennett

Personlig uttalelse

Strategisk og detaljfokusert regnskapsfører med over 8 års erfaring innen budsjettering, kostnadskontroll og analyse av økonomiske resultater. Dokumentert evne til å utvikle økonomiske modeller, optimalisere forretningsdriften og forbedre lønnsomheten. Hos Prestige Group forbedret jeg den økonomiske effektiviteten, kuttet driftskostnadene med 10 % og introduserte et automatisert rapporteringssystem som forbedret nøyaktigheten av økonomiske prognoser med 25 %. Lidenskapelig opptatt av å utnytte økonomisk innsikt for å drive forretningssuksess. Ønsker å bringe min ekspertise til Kingston Financial Services for å støtte strategisk økonomisk beslutningstaking.

Arbeidserfaring

Regnskapsfører

Prestige Group, Bristol

April 2019–nå

  • Utviklet budsjetteringsstrategier som kutter driftskostnadene med 10 % uten å redusere produktiviteten.
  • Implementerte et automatisert system for økonomisk rapportering, noe som reduserte prognosefeil med 25 %.
  • Gjennomførte detaljerte avviksanalyser, identifiserte ineffektivitet og forbedret kostnadskontroll.
  • Gav økonomisk innsikt til toppledelsen, som støtter den langsiktige forretningsstrategien.
  • Ledet et tverrfaglig økonomisk opplæringsprogram, som forbedret økonomisk kompetanse blant ledere.

Assisterende regnskapsfører

Harrison & Co. Finans, Bath

Juli 2016–mars 2019

  • Bistod med månedlig P&L-analyse, og sikret nøyaktig rapportering og avviksidentifisering.
  • Utviklet kostnadskontrollmekanismer som sparte £500 000 årlig.
  • Utarbeidet kontantstrømprognoser og prognoserapporter for å støtte investeringsbeslutninger.

Utdannelse

Mastergrad i økonomistyring, 2016

Universitetet i Bath, Storbritannia

BSc i økonomi og finans, 2014

Universitetet i Bath, Storbritannia

Sertifiseringer

  • CIMA (Chartered Institute of Management Accountants), 2019

Ferdigheter

  • Budsjettering og prognoser
  • Kostnadskontroll
  • Variansanalyse
  • Ytelsesrapportering
  • Kontantstrømstyring
  • Forretningspartnerskap

Språk

  • Spansk – mellomnivå

Bransjeekspertise

  • Bred erfaring innen dagligvarehandel, helsevesen og finansielle tjenester

Hvordan formaterer man en mal for en finans-CV?

Akkurat som investorer skanner økonomiske rapporter for viktig innsikt, leser rekrutterere CV-er på sekunder. Hvis din ikke er ren, organisert og lett å følge, kan den bli oversett fullstendig. Lag et lettlest og lettlest CV-format :

  • Bruk en enkel CV-mal for økt lesbarhet. Match stilen på CV-en og søknadsbrevet ditt innen økonomi: du kan sjekke ut våre gratis CV-maler for å se hvordan proffer gjør det.
  • Velg en profesjonell CV-font som Calibri, Noto eller Didot i størrelse 10–12.
  • Sett 2,5 cm marginer på alle sider og sørg for at det er rikelig med hvitt mellomrom mellom seksjonene.
  • Bruk klare, veldefinerte overskrifter for å organisere hver del av din økonomiske CV.
  • Begrens CV-en din til én side . Lagre økonomi-CV-en din som PDF – med mindre stillingsannonsen spesifiserer et annet format.

Ettersom antallet nye finansjobber synker drastisk år etter år, bør hver del av finans-CV-en din telle.

Slik setter du sammen din egen CV for økonomi:

1. Invester i en overbevisende personlig erklæring til din økonomiske CV

Finansmedarbeidere sjonglerer et bredt spekter av ansvarsområder, noe som kan gjøre det vanskelig å oppsummere erfaringen din og presentere deg selv på bare noen få linjer. Derfor er det viktig å skreddersy hver finans-CV du sender, og kun fremheve de mest relevante detaljene for den spesifikke arbeidsgiveren.

Start CV-en din med et fengende adjektiv, og fremhev deretter dine mange års erfaring og din nyeste stillingstittel. Se nøye gjennom stillingsannonsen for å identifisere viktige områder og relevante bransjer, og utdyp noen fremragende prestasjoner som samsvarer med disse prioriteringene.

Tenk på din personlige erklæring (eller personlige profil ) som din elevator pitch – det er din sjanse til å gjøre et sterkt førsteinntrykk på bare noen få linjer. Som med enhver god pitch er den enklere å skrive når du har samlet all nøkkelinformasjonen. Derfor er det lurt å fullføre resten av økonomi-CV-en din først, og deretter komme tilbake for å skrive din personlige erklæring.

Mal for CV for økonomi – personlig erklæring

Nøyaktig og kostnadsbesparende finansspesialist med over 6 års kommersiell erfaring. Dokumentert erfaring med å identifisere investeringsmuligheter som betaler seg selv, som i tilfellet med GloCare, sikre kontrakter på over 10 millioner pund som i tilfellet med Jones Construction, og øke prognosenøyaktigheten med opptil 30 %. Ønsker å utnytte den brede basen av kommersiell erfaring til å bli intern spesialist hos Walfour Inc. og identifisere ekspansjonsmuligheter i tråd med de som er skissert i selskapets misjon for 2021.

Et sterkt CV-sammendrag vil overbevise rekruttereren om at du er den perfekte kandidaten. Spar tid og velg en ferdiglaget personlig erklæring skrevet av karriereeksperter og juster den til dine behov iLiveCareer CV-byggeren .

Lag din CV nå CV-bygger

2. Skriv en stillingsbeskrivelse for din økonomi-CV

Å liste opp arbeidserfaring effektivt er en kunst. Hopp over trivielle detaljer og fokuser på prestasjoner støttet av solide bevis. Innen finans handler alt om tall – så presisjonen og resultatene dine bør gjenspeiles tydelig i CV-en din.

Fremhev prosentvise forbedringer, avkastningsgevinster, profittmarginer og eventuelle målinger som viser din innvirkning – spesielt de som samsvarer med det arbeidsgiveren ser etter i stillingsannonsen. La tallene tale for din ekspertise.

Registrer opplevelsen din slik:

[Stillingstittel]

[Arbeidsgivers navn, sted]

[Ansettelsesdatoer]

På en CV innen økonomi kan du inkludere opptil 10 punkter for din nyeste stilling, men hold eldre stillinger til bare 3–5. Sikt på at omtrent 75 % av punktene dine skal inkludere målbare resultater – dette hjelper arbeidsgivere med å tydelig se verdien du bringer.

Ingen tidligere arbeidserfaring innen finans? Fokuser på dine overførbare ferdigheter, relevante kursoppgaver og eventuelle sertifiseringer du har oppnådd. Fremhev dine analytiske styrker og vis din iver etter å lære og vokse innen feltet.

Mal for CV for økonomi – seksjon for arbeidserfaring

Finansspesialist

Trygg Finans, London

November 2018–nå

  • Implementerte en ny årlig prognosemodell, 30 % mer nøyaktig enn den forrige.
  • Tilbydde økonomisk ekspertise og rådgivning for å hjelpe Jones Construction med å sikre en bedriftskontrakt verdt 12 millioner pund over to år.
  • Utførte revisjon og analyse av RT Holdings, som ga anbefalinger for restrukturering som gjorde det mulig for dem å unngå konkursbehandling og muligens konkurs etter covid.
  • Identifiserte investeringsmulighet for en klient i skjønnhetsbransjen, GloCare, som førte til et oppkjøp på 1 million pund, og etter 3 måneder med intensiv markedsføring har den allerede lønnet seg.
  • Innsendt kvartalsvise og årlige økonomiske rapporter til selskapets ledelse, og rost for detaljer og nøyaktighet av styret to ganger.
  • Forhandlet frem forbedrede kontrakter med underleverandører til Greenvale Development, noe som økte fortjenestemarginen med 3,8 %
  • Briefet og forberedte finansdirektør og administrerende direktør til klientmøter på toppnivå over 50 ganger.

Trainee-økonomirådgiver

Smith Regnskap, Blockley

August 2014–oktober 2018

  • Leverte inn moms- og selskapsskattemeldinger til HMRC for over 250 selvstendig næringsdrivende og små bedriftskunder med 100 % nøyaktighet.
  • Sparte 3 timer arbeid per uke ved å innføre et nytt lønnssystem, og reduserte klager med 50 % i løpet av to måneder.
  • Innsending av moms- og CIS-meldinger, partnerskaps- og personlige selvangivelser med 100 % nøyaktighet og i tide.

3. Legg til en utdanningsdel på din økonomiske CV

Noen ganger kan det være effektivt å stole på magefølelsen. Disse magefølelsene formes imidlertid av erfaring og utdanning. Avhengig av din finansspesialisering kan sertifiseringer ha større vekt, men gradene dine må være nøyaktig oppført.

Oppgi graden din, uteksamineringsdato og institusjon. Når du har noen års yrkeserfaring, kan du velge å utelate gradens klassifisering. Det er ikke nødvendig å nevne videregående skole – bare fokuser på gradene dine og eventuelle relevante faglige kvalifikasjoner.

CV-mal for finans – utdanningsseksjonen

Utdannelse

Mastergrad i økonomi, juni 2014

London School of Economics, London, Storbritannia

BSc i økonomi, juni 2011

London School of Economics, London, Storbritannia

4. List opp relevante ferdigheter i din økonomiske CV

Det finnes ikke mange bredere begreper enn «finans». For å illustrere din egnethet for rollen, bør du studere hvilke ferdigheter som er etterspurt hos denne arbeidsgiveren, og inkludere en liste over 5–10 kjerneferdigheter du utmerker deg i.

Hvis du er nyutdannet fra universitetet og mangler yrkeserfaring, ta med en setning eller to som forklarer hvordan du utviklet hver ferdighet og fremhev eventuelle prestasjoner på disse områdene. For regnskaps- eller bokføringsroller er dette den perfekte muligheten til å liste opp relevant regnskapsprogramvare du er dyktig i.

Eksempler på CV-er innen finans – ferdigheter

Ferdigheter

  • Økende driftseffektivitet
  • Kommersiell finansiering
  • Risikostyring
  • Prognoser
  • MI/lovpålagt rapportering

Basert på over 6 millioner CV-er opprettet i CV-byggeren vår, fant vi ut at*:

  • Finansmedarbeidere lager vanligvis CV-er på 2,1 sider.
  • Det gjennomsnittlige antallet ferdigheter som legges til på en finansprofesjonells CV er 5.
  • De mest populære ferdighetene for finansfolk er en resultatorientert holdning, økonomiske revisjoner, salgsprosesser, kundevekst og arkivhåndtering.
  • Gjennomsnittlig arbeidserfaring for finansmedarbeidere er 90 måneder.

*Dataene kommer fra en periode på 12 måneder (august 2023–august 2024).

5. Legg til ekstra seksjoner i din økonomiske CV

Uansett hvilket finansområde du jobber i, er det sannsynlig at du har noen sertifiseringer. Disse, sammen med språkkunnskaper og priser, kan være utmerkede tilleggsseksjoner på CV-en . Det er sjelden relevant å diskutere hobbyene og interessene dine.

Se gjennom stillingsannonsen for å identifisere hvilke ferdigheter eller erfaringer som er mest relevante. Hvis du har lite yrkeserfaring, bør du vurdere å legge til en seksjon for å fremheve frivillig arbeid eller fritidsaktiviteter som demonstrerer overførbare ferdigheter.

Eksempler på CV for økonomi – flere seksjoner

Sertifiseringer

  • Sertifikat i grønn og bærekraftig finans, Chartered Banker Institute, 2021
  • Diplom som autorisert bankmann, Chartered Banker Institute, 2019
  • Diplom i investeringsrådgivning, Chartered Institute for Securities & Investment, 2015
  • Xero-sertifisert rådgiver, 2014

Språk

  • Kinesisk – Flytende
  • Portugisisk – nybegynner
  • Italiensk – mellomnivå

6. Skriv et følgebrev innen finans som støtter CV-en din

Hvis din finans-CV er balansen, er følgebrevet den detaljerte rapporten. Det er din mulighet til å gi kontekst for dine prestasjoner og demonstrere din genuine interesse i selskapet.

62 % av ledere mener at «tydelig definerte kjerneverdier og -oppfatninger» bidrar vesentlig til bedriftens suksess , så det er viktig å vise en kultur som passer inn for å bli ansatt. Undersøk bedriften via nettstedet eller LinkedIn for å samle innsikt og ha et referansepunkt.

Søknadsbrevet ditt bør få plass på en A4-side , og det første avsnittet bør oppsummere dine mange års erfaring og viktigste og relevante prestasjoner, samt angi din intensjon om å bli en del av selskapet.

I hoveddelen av søknadsbrevet ditt, fokuser på to eller tre viktige aspekter ved din erfaring som er mest relevante for stillingen. Det siste avsnittet bør knytte din erfaring til selskapets mål og uttrykke din interesse for et intervju.

Trenger du et annet CV-eksempel? Sjekk disse veiledningene:

Fant du ikke det du leter etter? Sjekk alle CV-eksemplene våre .

Du trenger ikke å være ekspert på CV-skriving. ILiveCareers CV-bygger finner du ferdiglaget innhold for alle bransjer og stillinger, som du deretter kan legge til med et enkelt klikk.

Lag din CV nå CV-bygger

Har du noen spørsmål om hvordan du skriver en god CV for finans? Synes du våre eksempler på CV-er for finans var nyttige? Har du noen forslag til hvordan du kan forbedre artikkelen vår? Gi oss beskjed i kommentarfeltet nedenfor.

*Dataene ble samlet inn fra juli 2023 til juni 2024.

Hvordan vi vurderer innholdet på LiveCareer

Redaksjonsteamet vårt har gjennomgått denne artikkelen for å sikre at den er i samsvar med LiveCareers redaksjonelle retningslinjer . Dette er for å sikre at våre ekspertråd og anbefalinger er konsistente på tvers av alle våre karriereveiledninger og i samsvar med gjeldende standarder og trender for CV- og søknadsskriving. Vi har tillit fra over 10 millioner jobbsøkere, og vi støtter dem på veien til å finne drømmejobben. Hver artikkel innledes med research og gransking for å sikre at innholdet vårt svarer til gjeldende markedstrender og etterspørsel.

Kilder

Om forfatteren

LiveCareer Redaksjonsteam
LiveCareer Redaksjonsteam

LiveCareer-teamet har delt de beste rådene for å hjelpe deg med å fremme karrieren din. Eksperter fra redaksjonsteamet vårt har skrevet over hundre guider om hvordan du skriver den perfekte CV-en eller søknaden.

Følg oss

Vurder denne artikkelen

Finance cv

Gjennomsnittlig:

Takk for vurdering!
0  (0 Vurdering)

Leter du etter en jobbvinnende CV?

Prøv CV-byggeren vår nå
CV-eksempler laget i vår CV-bygger

Lignende artikler

Våre kunder ble ansatt av: